Gå till innehåll

Ocikattens 430 liters FOWLR


Ocikatten

Rekommenderade inlägg

Hej

Tänkte detta var ett bra ställe att starta en dagbok (eller kanske mer veckobok) över mitt 430 liters Fish Only With Live Rock kar. Kommentarer från alla er kunniga här på Saltvattensguiden är förstås välkomna!

Köpte det här karet i december -08 och det har nu varit igång i snart fem månader.

Karet består av följande.

Teknik:

- Skummare, Tunze 9010

- 2 st streampumpar, Seio M1500 (6000 l/h)

- Ytvattenrenare, Fluval

- Automatisk påfyllare för osmosvatten, Tunze 3155

- Ytterfilter, Eheim 2028

- Deltec UV-C 20W

- Aquastyle ljusramp med 2 x 150 W MH + 2 x 54 W T5

Karet är borrat men utan ytavrinningsbox och saknar sump. Ytterfilter och UV-C är kopplade på samma slinga.

Levande:

- Segelfenskirurg (Zebrasoma veliferum)

- Foxface (Siganus unimaculatus)

- Korankejsare (Pomacanthus semicirculatus)

- Rödbrun dvärgkejsare (Centropyge ferrugata)

- Gulddvärgkejsare (Centropyge heraldi)

- Kolglödsclown (Amphiprion ephippium)

- Mandarin (Pterosynchiropus splendidus)

- Kofisk (Lactoria fornasini)

- Puffer (Canthigaster solandri)

- Fjärilsfisk (Chaetodon kleinii)

- Niger tryckare (Odonus Niger)

- Picasso tryckare (Rhinecanthus aculeatus)

- Grön chromis (Chromis viridis)

- Putsarräka (Lysmata amboinensis)

- Sjöborre (Lytechinus vaniegatus)

- En drös sniglar och eremiter

Drygt 70 kg levande sten.

post-3970-14468917307615_thumb.jpg

post-3970-14468917307738_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 54
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

oj klipper dom inte din räka?? picasson är ju inte känd för o va så snäll precis ;)

Än så länge har de hållt sig i skinnet. Putsarservicen de får av räkan verkar mer värd än en ett mål mat. :)

Sen hjälper det nog till om man matar dem ofta. Jag försöker ge dem mat minst tre gånger om dagen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte erkänna ett misstag som kanske andra kan lära sig av.

Biobollar i ett ytterfilter är ingen höjdare!

Det fungerade visserligen bra direkt i uppstarten och det hjälpte säkert till i nitrifikationscykeln när jag tidigt (efter ca. fem dagar) introducerade de första fiskarna och korallerna men därefter omvandlades det snabbt till en "nitratfabrik".

Värdena på nitrat ligger nu på ca. 35 och jag har bestämt mig för att prova på Vodka-metoden för att först och främst få ner värdet och sedan eventuellt också för att hålla det i schack i fortsättningen.

Har doserat vodka i fem dagar nu enligt följande schema.

- Dag 1-3, 0,1 ml/100l

- Dag 4-7, 0,2 ml/100l

- Vecka 2, 0,2 ml/100l + 0,5 ml

- Vecka 3, 0,2 ml/100l + 1,0 ml

Har dock inte märkt något större förändring i värdet än men skam den som ger sig. Tålamod verkar ju vara det primära ledordet inom den här hobbyn. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar Christoffer! Sköter sig anemonen och pepparmintsräkan du köpte av mig?

Anemonen sålde jag till killen som köpte 180 litersbaljan av dig. klonen sitter väl lite dumt tycer jag, men det får gå.. pepparmintsräkan har käkat e erl 2 rosor bara, och bryr sig inte om resten tyvärr.. :( hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anemonen sålde jag till killen som köpte 180 litersbaljan av dig. klonen sitter väl lite dumt tycer jag, men det får gå.. pepparmintsräkan har käkat e erl 2 rosor bara, och bryr sig inte om resten tyvärr.. :( hehe

Det var ju tråkigt. Tyvärr har ju reklamationstiden precis gått ut! ;)

Du får låna min Kleinii en dag så är rosorna borta.

Funderar du på att göra dig av med klonen så hör av dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bekymra dig inte för mycket för nitrat. Ett nitratvärde på 35 är inte överdrivet mycket för ett fiskkar (men ofta för mycket för ett revkar).

Det har nog rätt i Calle men det kändes som att det bara ökade hela tiden och då ville jag se om det gick att stabilisera det på något sätt innan det stuckit iväg för mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

skönt att se att han trivs....han är kaxig det kan jag hålla med om.....grymt fina färger har han med !!!

synd att man var o "jobbade" när man såg dit kar annars hade jag stannat längre

Har du vägarna förbi så är du alltid välkommen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

...Värdena på nitrat ligger nu på ca. 35 och jag har bestämt mig för att prova på Vodka-metoden för att först och främst få ner värdet och sedan eventuellt också för att hålla det i schack i fortsättningen.

Det går alldeles utmärkt att trycka ner och hålla nitratvärdet i schack med hjälp av vodka, så gör jag också. Tänk bara på att det är en långsiktig metod så försök vara uthållig. Glöm heller inte regelbundna (veckovisa) vattenbyten, det ena utesluter inte det andra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När man har algätande fiskar som t.ex. kirurger, kejsare och fjärilar så vore det ju förstås förnämligt om det växte en massa alger i karet som de kunde äta av.

Är detta genomförbart?

Jag hade i början en del alger i karet, både olika makroalger och en del trådalger, som inte varade många dagar efter jag introducerat dessa fiskar.

Finns det några snabbväxande alger som dessa fiskar äter som trivs även i bra vattenvärden eller är detta "mission impossible"?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en tanke ang dina funderingar är ju att om man har en sump så skulle man kunna 'odla' alger

där i för att skörda till fiskarna, tror inte att du har möjlighet att odla i karet, det hinns nog inte med i den takten som det kan förbrukas.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte en del fisk av en kille som skulle lägga ner sitt kar och där fanns bl.a. denna fisk med som jag i min enfald trodde var en Gulddvärgkejsare men ack så fel jag hade. Det var (som Ted så vänligt upplyste mig om) istället en Lemon damsel. Snopet! :smiley5:

post-3970-14468917320906_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det nåt specielt du tänker på med dit fowlr som man inte behöver tänka på annars???

Nej inte vad jag kan komma på. Snarare tvärtom, man slipper ju en del saker. Inga koraller att mata, lägre krav på belysning och högre tillåtna näringsvärden (nitrat).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...