Gå till innehåll

många av samma sort


acuario

Rekommenderade inlägg

sitter redan och funderar på ett nytt kar. Det kommer att bli på 1620L. Vad jag funderar över är om Chaetodon collare och Chaetodon semilarvatus går att ha i små stim. vad jag har förstått så funkar dessa i stim men om det finns någon expert på fjärilsfiskar där ute i landet så vill jag gärna veta om det ev kan fungera. Sen så funderade jag på Acanthurus leucosternon om dessa vet jag att det inte gå att hai stim i akvarier men om karet är stort, kan det funka? I aquadom i Berlin så har de ju flera men karet är ju på en miljon liter! en jäkla skillnad. Men var går gränsen för att få dem att funka i stim? Jag börjar mer och mer vilja ha ett rent fiskkar med möjligtvis skivanemoner i olika färger. Det är ju inte många arter som äter dessa. Sen kan man ju testa nån mjukkorall typ sarcophyton och se. En clownanemon är givet bara man har ett tufft par av clowner som kan försvara den mot predatorer. Detta var bara lite av mina funderingar och karet som jag planerar kommer att få måtten 300x90x60.

post-764-14468912025269_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Både collare och semilarvatus kan du ha i både små o stora stim, bara du har ett ojämnt antal så funkar det utan problem, och varför det ska vara ett ojämnt antal kan jag inte svara på. även leucosternon har jag haft i stim, hade 5 styck i ett 720liters utan problem, även där ett ojämnt antal, men man ska sätta i dem i ett o samma tillfälle.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mumma!!! låter underbart. är det inte fantasiskt att de kan räkna också, men tydligen bara ojämna tal. Det förklarar varför mina 4 gula kirurger inte gillade varandra. de skulle vara 5 eller 3st iställetsmiley4.gifEn bekant hade 10 och det funkade inte så bra heller. Kanske de blir förvirrade vid jämna tal och då kommer irritationen. Fast det är klart när de blev 3 så fortsatte de bråka till de blev 2 så det gick inte stoppa förfalletsmiley37.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle hävda att det är dumt att sätta samman flera leucosternon i samma kar. Deras naturliga beteende är att vara extremt revirhävdande. Endast då och då går de i stim i naturen. Hur många misslyckade försök får det gå på ett lyckat för att det skall vara värt det? Leucosternonen är dessutom mycket känslig för prick. Denna ligger latent i alla kar, och triggas av stess. Sannolikheten att den mest hunsade fisken utvecklar prick är inteatt föringa. Alltså, även om det skulle gå bra (vilket i sig är liten sannolikhet 10-20%), så är det troligt att någon av dem blir hackkyckling, och då stressar på sig prick, som i värsta fall sänker hela karet.

Ingvar Hellmalm har ett 3000 liters kar och försökte en gång med tre leucosternon. Det gick sisådär. En blev kung och de andra kunde aldrig visa sigutanför stenen. Hur kul är det, och till vilken nytta?

Har även hört andra exempel på folk med stora kar (>1500 lit), som testat med samma resultat. Bara för att man ser bilder på stim i naturen, så skall man inte luras att tro att det är så de lever huvuddelen av tiden.

/Klas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet att de vitbröstade inte går i stim jämnt utan samlar ihop sig för att äta i stora stim som drar fram som gräshoppsvärmar. När det gäller gula kirurger,Gröna chromisar så funkar det jättebra när de inte är könsmogna men problemen börjar när en hane blir könsmogen och tar över och dominerar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bygg nu! Det blir större och större för varje dag nästansmiley2.gif. Angående innevånare så kan det ju vara kul att ha en eller två anemoner, ljuset blir ju dock lite dyrare då.

Kommer att lägga ner mitt nuvarande kar när det blir aktuellt med det stora men som sagt, Det kommer att dröja länge innan det stora karet är på plats. Jag har en del andra saker som måste genomföras först. Men det hindrar inte att få planera och drömma redan nu

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten varning dock; C. Collare och skivanemoner (utan tentakler) är ingen bra idé. Jag talar av erfarenhet...smiley19.gif

2 dagar tog det för en enda fisk (4-5cm) att göra "rent hus" bland mina 4 olika arter skivanemoner. Däremot funkade Sarcophyton spp., Sinularia sp., Nepthea sp. och Litophyton sp. utan problem!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...