Gå till innehåll

Frigolit bakgrund i saltvatten!?


Slajf

Rekommenderade inlägg

Överväger hela tiden om man ska börja med saltvatten!

Nu har jag eget byggd frigolit bakgrund i min nuvarande sötvatten akvarium.

Vad skulle hända om saltvatten kom in i bilden? Farligt?

Förkortar man akvariets livslängd (silikon) när man har saltvatten i?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frigolit är helt ofarligt för vattnet i och för sig. Pålagt cementmaterial är ofta till stor nackdel i många sötvattensakvarier och knappast till nån fördel i saltvatten heller även om det i och för sig är fullt möjligt att använda väl urvattnad betong. Är det hela skyddat med lämplig lack typ epotex akvarielack så kan en välgjord bakgrund med frigolit täckt av cementmaterial användas i precis vilka akvarier som helt utan att ha någon skadlig inverkan på vattnet.

När det gäller silikonet så tror inte jag saltet spelar nån märkbar roll för livslängden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att den pålagda cementen ibland är ett problem i sötvatten beror på att cementen fäller ut kalcium och karbonater i pH:n under ca 7,6. I ett saltvatten är pH:t normalt mellan 8 - 8,3 så just denna del är inget större problem. De flesta offentliga akvarier har sin inredning gjord av cement och betong utan att problem uppstår i saltvatten. Det finns ett ämne som heter penetron som jag vet används av åtminstone ett akvarium. Jag tror dock inte att det finns så många saltvattensburkar hos privatpersoner som har dessa bakgrunder men det är inte det samma som att det inte går.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ph höjningen av betong är ju mycket riktigt knappast ett problem i saltvatten, har betongen härdat färdigt och vattnats ur så är det inget problem så långt. Det finns dock andra problem, cement innehåller som regel en del krom och det är ett ämne som kan vara skadligt. Dessutom använder de som gör frigolitbakgrunder i hobbyskala vanligen inte ren cement och sandmaterial utan färdiga produkter typ husfix. Husfixen skall enligt vad det sägs inte innehålla annat än cement och glas men man bör inte vara allt för säker på att det i liknande produkter inte stoppats i diverse jox som skall styra vidhäftning, konsistens, härdningstid, färg och annat. De ämnena är knappast utvalda med hänsyn taget till att de skall vara lämpliga i akvarium.

Visst kan man använda oskyddat cementmaterial men riskfritt skulle inte jag se det som. Det kostar en del att plasta in med akvarielack men jag ser det ändå som en rimlig försäkringskostnad för att gardera att inget olämpligt läcker ut i vattnet. Sett till vad de djur man kan ha i ett saltvattensakvarium kan kosta så ser inte jag det som nåt att ens fundera över. Tills saken hör ju också att om man lackar kan man innan det måla bakgrunden i lämplig färg och även göra skuggningar och annat. Färgen blir då också skyddad av lacken.

Hittills har jag bara gjort sånt här i sötvatten och där är det ju rätt givet att man bör lacka för att undvika orimlig pH och hårdhet. Skulle jag göra en saltvattensbakgrund så är jag säker på andå att jag skulle lacka för säkerhets skull. Annars så är det här med frigolitbakgrund spännande, den som är skicklig kan göra stenar och trädstammar som omöjligen kan skiljas från äkta vara bara genom att titta på dem. Även en när det gäller konstnärligt utförande total klant som jag kan åstadkomma vettiga saker, bakgrunden i mitt 720 l malakvarium på bilden syns kanske inte bakgrunden speciellt väl på men den är inte så tokig faktiskt. Det jag ångrar är bara att jag inte målade den mörk innan jag lackade, den såg svart ut innan det kom i vatten men sen blev den attan så ljus.

post-4105-14468917321852_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...