Gå till innehåll

Kan billig pump i Osmosvattenbehållaren fälla ut skadliga metaller ?


Rekommenderade inlägg

Hej !

jag använder en billig (men kraftig) pump för att pumpa vatten från min osmosvattenbehållare till en behållare där jag blandar saltvattenför och som är placerad ca 3 meter ovanför pumpen. Pumpen är konstant dränkt i osmosvatten.

Pumpen jag använder är en Go/tech från Clas Olsson och är igentligen till för att att tömma pooler etc. och är inte "safe" för saltvatten.

post-2033-14468917369698_thumb.jpg

Jag undrar om denna pump, trots att den inte kommer i kontakt med saltvatten, skulle på sikt kunna fälla ut ämnen som är skadliga för organismerna i mitt korallrevsakvarium (1300 liter) ?

(karet är ännu obefolkat så jag har ingen organism som signalerar obehag)

Mvh Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle inte tro att det skulle vara någon fara.

Men man vet aldrig..

En dränkbar pump brukar inte innehålla några delar av metall utan vara av plast.

Vet för lite om pumpen för att med säkerhet uttala mig om det..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är den inte tänkt för typ dricksvatten så finns ju alltid risken att det läcker ut mindre mängder av andra otrevliga ämnen också skulle jag tro. Då den isåfall inte behöver klara de gränsvärden som finns för driksvatten utan bara för de som finns i pooler med mera. Om det finns nåt otrevligt den läcker ut är inte jag rätt man att fråga. (inte för att du frågat mig :P )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...