Gå till innehåll

Plast eller glas?


jim_

Rekommenderade inlägg

Hejsan!

Jag tänkte att jag skulle bygga en inbyggd sump i mitt akvarium. Jag vill gärna inte ta chansen att borra i det då jag inte vill att något skall gå snett och allt vatten skall hamna på golvet i vardagsrummet. Jag hade tänkt att längs ena kortsidan ca 15cm in i akvariet sätta en skiljevägg som avgränsar "sumpen" med akvariumet.

Kan denna skiljeväggen vara utav någon form utav plast (akryl har jag sett att vissa har använt till olika endamål?) eller är det glas som gäller här med? Om det går med plast(eller liknande) vad kan ni rekommendera och vart får man billigast tag i detta? Skall man använda silikon till att få detta att fästa isåfall, eller är det något lim som gäller?

Hade tänkt att vattnet ifrån returpumpen skulle sätta lite fart i akvariumet också så att man inte behöver ha en massa streamers överallt. Så jag tänkte att jag skulle använda mig utav PVC rör och placera ut till dom ställen där jag vill ha utblås i akvariumet. Jag läste detta i en artikel som fanns här på sg, verkade vara en briljant lösning så denna tänkte jag köra på. Men när jag satt och skissade lite på det så tänkte jag på ifall bubbelfällan kommer att begränsa vattenflödet ut till returpumpen, detta kanske kan leda till att det trots allt inte blir så bra fräs ut ifrån returen? Hur breda "fack" kan ni rekommendera att ha på detta för att få maximalt flöde? (Jag vet inte om jag tänkt rätt när det gäller detta, men är ju lika bra att fråga hehe). Akvariumet har måtten 150x50x60.

Bifogar en liten bild på hur jag tänkt det skulle se ut (bilden ses ovanifrån)

post-3961-14468917370364_thumb.jpg

Hoppas nån kan hjälpa mig, tack på förhand! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare Jim.

Jag tror inte att det spelar någon roll om du använder vanligt Glas eller Plexiglas, det beror ju givetvis på om du vill ha en så att man kan se allt i sumpen eller inte innifrån akvariet så att säga.

annars så skulle jag vara du så är det ju bara fara till en lokal glas mästare och fråga efter svart plexiglas eller svart lite tjockare lexan som är styv.

Som lim skulle jag använda vanligt svart akvarie silikon till att sätta fast glaset/plexin med, det funkar kanon.

/tom

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan!

Jag tänkte att jag skulle bygga en inbyggd sump i mitt akvarium. Jag vill gärna inte ta chansen att borra i det då jag inte vill att något skall gå snett och allt vatten skall hamna på golvet i vardagsrummet. Jag hade tänkt att längs ena kortsidan ca 15cm in i akvariet sätta en skiljevägg som avgränsar "sumpen" med akvariumet.

Kan denna skiljeväggen vara utav någon form utav plast (akryl har jag sett att vissa har använt till olika endamål?) eller är det glas som gäller här med? Om det går med plast(eller liknande) vad kan ni rekommendera och vart får man billigast tag i detta? Skall man använda silikon till att få detta att fästa isåfall, eller är det något lim som gäller?

Hade tänkt att vattnet ifrån returpumpen skulle sätta lite fart i akvariumet också så att man inte behöver ha en massa streamers överallt. Så jag tänkte att jag skulle använda mig utav PVC rör och placera ut till dom ställen där jag vill ha utblås i akvariumet. Jag läste detta i en artikel som fanns här på sg, verkade vara en briljant lösning så denna tänkte jag köra på. Men när jag satt och skissade lite på det så tänkte jag på ifall bubbelfällan kommer att begränsa vattenflödet ut till returpumpen, detta kanske kan leda till att det trots allt inte blir så bra fräs ut ifrån returen? Hur breda "fack" kan ni rekommendera att ha på detta för att få maximalt flöde? (Jag vet inte om jag tänkt rätt när det gäller detta, men är ju lika bra att fråga hehe). Akvariumet har måtten 150x50x60.

Bifogar en liten bild på hur jag tänkt det skulle se ut (bilden ses ovanifrån)

[ATTACH]33466[/ATTACH]

Hoppas nån kan hjälpa mig, tack på förhand! :)

Hej Jim

Min spontana tanke är Glas och inte plexi. Varför? Jo silikon fäster bättre på glas. Glas är

styvare då du kommer få bra tryck från akvariesidan på skiljeväggen. Säkert lättare

att få tag på samt säkert billigare osså. Max 200:- för en bit glas på 60x50cm.

Vattenflödet genom bubbelfällan begränsas mha avståndet mellan skivorna.

Kolla detta klipp ang. avståndet mellan skivorna,

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...