Gå till innehåll

Vilken är den bästa sumpen?


Andy

Rekommenderade inlägg

Är på g att införskaffa ett nytt större kar, ca 600liter med sump. Har kollat runt men inte funnit någon bra beskrivning utav sumpar. Tänkte ev köpa ett färdigt filterpaket eller bygga en sump och själv sätta i grejer, men hur ska man bygga? Ett skummarfack och påfyllningsfack men däremellan? Bafflar? Storlek? Tacksam för lite tips som fungerar, alltså inga ideér.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Andy.

Kolla in denna sidan:

http://www.melevsreef.com/

Där står massor om sumpar.

Vilken sump som är bäst är nog som att fråga hur långt ett snöre är.

Det är ingenting man kan generalisera tror jag utan är högst individuelt.

Tråkigt svar, jag vet men tyvärr finns det nog inget facit.

Titta i länken så får du säkert många ideér och tips.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller själv på att bygga en sump nu till mitt 350 hörnkar.Sumpen blir ett 80 liters kar.

Kommer ha skummarfack som sen går till ett fack med LS och macro alger.Sen vidare till ett fack med returpump.Rätt lowtech.Kommer ha en ramp med 2 lysrör över för macroalgerna blir bara T8.Kan lägga upp lite bilder sen så kanske du får en ide eller två.

Det finns ju hur många olika sumpar även om jag tycker att jag har hittat på min setup själv så har redan flera denna setup så jag tror det finns oändligt med setups och alla som har dom och det funkar för tycker den setupen är bäst.

Sen beror det på vad du ska ha i.Hittar du en saltis med den setup du ska ha i karet så kan du ju höra med han vad han använder för sump och hur det funkar för han.

PS.Kommer ha en dunk som osmostank utanför systemet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...