Gå till innehåll

Echinovadförnåt?


Rekommenderade inlägg

"From photographs, it’s very easy to misidentify Echinophyllia as Echinopora. If one is able to compare the two in person, however, the differences are unmistakable. The principle difference is the size of the polyps themselves. In Echinopora, polyps are small, perhaps an 1/8th of an inch in diameter. Echinophyllia polyps by comparison are usually much larger, up to around a half inch or so. Echinophyllia also has a very spiky or bumpy surface, as detailed in the above photo of Joe Kelley's coral. It has also been confused with Mycedium in at least one popular aquarium book. Identifying Echinophyllia to the species level is beyond me, but seems to be of little practical benefit. Those I’ve spoken with who have an Echinophyllia all report about the same experiences, so husbandry seems to be pretty much the same for any and all Echinophyllia species in the trade." taget ifrån en artikel i Advanced Aquarist. Så räkna inte med att komma ner på artnivå i identifieringen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är min känsla också baserat på de echinopora jag sett som ofta är ganska släta med relativt geometriskt placerade polyper, medans Echinophyllia ofta ser lite mer oorganiserade och knottriga ut, men variation finns inom båda släktena. Båda släktena brukar ha läckra kontrasterande färger och samma skötselkrav så det är bara att vara lycklig att du har den :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Lite nya roliga bilder på kreaturet.

Den börjar ta sig ordentligt iallafall, slutat dö i kanterna (dom var rätt manglade när jag fick den tyvärr), och rentav börjat växa tydligt och rätt så bra.

Dessvärre är min kamera inte riktigt vän med blåljuset...

Men eftersom det gulgröna är representativt på den blåare bilden, och det röda är rätt ok på den rödare bilden, så får ni beskåda båda och blanda själva.

Om inte annat, så är mönstret i rödgrönt löjligt läckert.

post-3839-14468917675363_thumb.jpg

post-3839-14468917675524_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...