Gå till innehåll

Forcipiger flavissimus "korallfrågor"


nuked_bunny

Rekommenderade inlägg

Har hört att Forcipiger flavissimus kan vara o nagga på rörmaskar o sånt,, har bara en fråga, ger den sig på koraller??? och i så fall vilka sorters koraller????? Ger den sig på SPS koraller/LPS koraller som tex (Euphyllia) eller ger den sig på mjukisar som Stjärnpolyp/kenyaträd, eller läderkoraller som sacrophyton??? Trots svårigheterna med denna fisk så känner jag bara att jag moste prova på den.. har byggt ett sånt foderrör som e anpassat till långnosade fjärilsfiskar, med små hål i, så bara dom långnosade kommer åt maten... men skulle vilja veta vilka koraller man moste offra i det läget.. Har både Mjukisar/Läderkoraller/SPS/LPS i min burk just nu.. O sen vill jag bara tillägga att frågan även gäller C.rostratus då den även är ett alternativ.. dock mest inne på flavven..

Vore tacksam för alla svar jag kan få..

Mvh/Henke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klart du ska testa, du verkar påläst. Mjukisarna är inga större problem, mina SPSer klarade sig ochså. Nu är flavvarna väldigt individuella men jag hade aldrig problem med dem. De är "slow feeder" så snabba firrar får i sig maten först. Jag hade framgång med fryst artemia.

Om du klickar på länken så ser du en bild på karet med flavvar jag hade innan jag byggde system av det hela.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showpost.php?p=68452&postcount=44

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klart du ska testa, du verkar påläst. Mjukisarna är inga större problem, mina SPSer klarade sig ochså. Nu är flavvarna väldigt individuella men jag hade aldrig problem med dem. De är "slow feeder" så snabba firrar får i sig maten först. Jag hade framgång med fryst artemia.

Om du klickar på länken så ser du en bild på karet med flavvar jag hade innan jag byggde system av det hela.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showpost.php?p=68452&postcount=44

Fina firrar,, ser verkligen hur dom simmar förbi dom vita borst/rör maskarna uppe på stenen till höger utan att verka ha nått intresse för dom... kul när dom går ihop som dina gjorde på bilden.. jo fryst aremia kör jag till all min fisk.. så det lär jag fortsätta med.. sen har jag hört att pincetterna även gillar mysis, så man få prova o se vad dom gillar mest, e nog från individ till individ.. Ja stjärnpolyperna få dom gärna äta då dom växer som en gräsmatta i min burk.. och skivisarna oxå... men sps och lps korallerna gillar jag.. så man få hoppas att dom inte intresserar sig för dom.. sen sacrophytonen hade varit kul om dom lät bli hehehe... tackar för svaret..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...