judas Postat 19 juni 2009 Postat 19 juni 2009 Om man använde sig av Balling light metoden, har man då någon nytta av att tillsätta kalkvatten?Funderar på att köpa en kalkmixer, men det kanske är onödigt när man kör med Balling. Tillsätter även Na2C03 till vätskan med NaHCO3 för att höja pH.Jag har fått dinoflagellater så jag har börjat tillsätta 1,5l kalkvatten /dag i ca 2v nu på prov (780l vatten, dunstar ca 8-9l /d), men ser ingen effekt på dinosarna ännu. Citera
judas Postat 19 juni 2009 Författare Postat 19 juni 2009 Kanske tråden ska flyttas till "Kemi & vatten" istället? Citera
DaTrucka Postat 20 juni 2009 Postat 20 juni 2009 Tråden flyttad enligt önskemål.Jag ser ingen större orsak till varför det inte skulle fungera, håll koll på KH bara, då kalkvatten har en tendens att kunna höja kh lite. Primärt kör man ju kalkvatten för att höja pH. Vilket du ju gör med din blandning med.Gör ett test och se om det funkar i ditt kar. Du kan ju minska balling doserna lite med under tiden, om du inte planerar att köra kalkvatten permanent.Du har egentligen inget behov av det. Du kan istället höja ph med hjälp av karbonarblandningen, blanda bar en högre procentsats av natriumkarbonat. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.