Gå till innehåll

Kalkvatten och Balling light


judas

Rekommenderade inlägg

Om man använde sig av Balling light metoden, har man då någon nytta av att tillsätta kalkvatten?

Funderar på att köpa en kalkmixer, men det kanske är onödigt när man kör med Balling. Tillsätter även Na2C03 till vätskan med NaHCO3 för att höja pH.

Jag har fått dinoflagellater så jag har börjat tillsätta 1,5l kalkvatten /dag i ca 2v nu på prov (780l vatten, dunstar ca 8-9l /d), men ser ingen effekt på dinosarna ännu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråden flyttad enligt önskemål.

Jag ser ingen större orsak till varför det inte skulle fungera, håll koll på KH bara, då kalkvatten har en tendens att kunna höja kh lite. Primärt kör man ju kalkvatten för att höja pH. Vilket du ju gör med din blandning med.

Gör ett test och se om det funkar i ditt kar. Du kan ju minska balling doserna lite med under tiden, om du inte planerar att köra kalkvatten permanent.

Du har egentligen inget behov av det. Du kan istället höja ph med hjälp av karbonarblandningen, blanda bar en högre procentsats av natriumkarbonat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...