Gå till innehåll

Graderingen på sprutorna sjönk ihopp


Utstrand

Rekommenderade inlägg

Vad var de för skitsprutor!! Lyckades mäta Mg och KH 3-4 gånger sen var 1ml sprutorna oanvändbara:(

På ena sprutan suddades graderingen ut och på den andra sprutan sjönk den ihop. Ser ut som ett dåligt fastsatt klistermärke som smält ihop.

Tips om vart man kan få tag i bättre sprutor? Gärna glas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De är Saliferts tester, så är ingen "eldorado produkt".

Kanske kan hitta något på apotek. Om man nu kan köpa tomma sprutor..

Finns det någon elektrisk mätapparat som kan mäta allt?

Tycker tyvärr att kemin är den trista delen i den här hobbyn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte om apoteket får sälja sprutor utan att man har nån medicin som kräver det? Men skadar väl inte att fråga. Men vad har du gjort med dem, jag har kört salifert hela tiden och har säkert ett 20-tal som inte en enda har nåt problem (1ml har jag till Mg,Ca,kH,Ammoniak och 2 till strontium, har nog klockat in 200 tester med dem totalt och 50talet med enskilda) .... Starkare lösningsmedel kan jag ju tänka mig kan ge problem men då måste det ju vara i nivå med aceton eller kraftigare, och det antar jag att du inte haft i närheten av dem..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nje är det jag misstänker men jag får testa i alla fal, annars får a väl köpa en ny sats, går väl åt..

Jadu, jag tror inte att jag gjort något konstigt, ska väl va om jag fått sån där test vätska (MG, KH/Alk) på utsidan. Men de borde ju sprutor gjorda för sånt tåla..

Fick väl någon dålig version..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade en spruta på apoteket;) Hon hade inget pris på den heller så jag fick den gratis;)

Lite stor sprutöppning bara, kan knapt trä på konen som gör att de kommer smådroppar. men ska testa med lite kokande vatten så blir det nog lättare.

Får se om den här sprutan håller längre..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...