Gå till innehåll

Video på PAR-mätningar i ett växtakvarium


defdac

Rekommenderade inlägg

Hej, länge sen.

Antar att det bara är marginellt intressant för er saltnissar men nu när jag tagit mig tid att fixa en film så kan ju ni också få se. Jag tycker den skapar lite känsla för hur överhäng (av i detta fallet ganska gles växtmassa) decimerar ljuset snabbt.

Med lite intelligent design kan man alltså vinna en massa ljus, speciellt när man betänker att glasrutorna + vattnet hjälper till att studsa ner en massa ljus till bottnen. Fyller jag tex en tom 60-litrare med vatten så ökar ljusintensiteten till ca det dubbla när jag fyllt upp med vatten.

EDIT: Ny länk. Drog upp ljuset på mätaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Här är en ny film som jag tror även saltvattensakvarister kan tycka är mer intressant då det visar hur mycket ljus som alger på rutorna blockerar från att reflekteras ner på bottnen:

Med alger på rutorna är det runt 60 µmol/m2 vid rutorna och med rutorna rengjorda över 100. Nästan en fördubbling således.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är en ny film som jag tror även saltvattensakvarister kan tycka är mer intressant då det visar hur mycket ljus som alger på rutorna blockerar från att reflekteras ner på bottnen:

Med alger på rutorna är det runt 60 µmol/m2 vid rutorna och med rutorna rengjorda över 100. Nästan en fördubbling således.

Alltså pga minskad reflektion?

Jag såg inte hela videon.Gör det märkbar skillnad även en bit in i karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp! Följande T5-reflektorer:

3622035704_26eded567a.jpg

Jag blev väldigt förvånad över hur pass lite skillnad det ändå var mellan dessa, så det verkar faktiskt spela ganska liten roll vilken reflektor man väljer bara man väljer att använda reflektorer.

Averater på plantswap hjälpte mig att göra lite medelvärden då jag mätte 9 punkter på bottnen:

Medelvärdena blir: (samma ordning som bland de ovan givna värderna)

LUX PAR

3060.00 76.78 (Utan reflektor)

5922.22 130.67 (Hagen längst till vänster)

5988.89 130.89 (Skitig Aquamedic näst längst till vänster)

6077.78 134.00 (Rengjord Aquamedic näst längst till vänster)

5855.56 162.00 (Arcadia näst längst till höger)

5677.78 121.89 (Actizoo längst till höger)

Jämfört med utan reflektor:

LUX PAR

1.94 1.70 (Skitig Aquamedic)

1.96 1.70 (Ren Aquamedic)

1.99 1.75 (Hagen)

1.91 2.11 (Arcadia)

1.86 1.59 (Actizoo)

Skillnad mellan ren och skitig Aquamedicreflektor:

3621218701_6977b73e84.jpg

Lite intressant är alltså att skillnaden mellan skitig och ren reflektor är liten samt att det är skillnad på om reflektorn reflekterar lumens och PAR. Man kanske kan säga att Juwel med andra ord reflekterar mer blått eller rött jämfört med de andra och är därmed en bättre tillväxtreflektor än övriga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här är riktigt intressanta mätningar för de som vill ha koll på alla aspekter av belysningen och ge sina växter/koraller bästa förutsättningar. Super att du orkar och tar dig tid att göra dem!

Om jag förstår reflektormätningarna rätt så var alltså Arcadiareflektorm bäst när det gäller PAR? Annars brukar alltid måsvingereflektorerna vara de som anses effektivast, och Arcadia är väl inte av den typen?

Den enda kritiken jag har mot dina mätningar är att filmerna är på tok för långa, vilket också Nizztos svar skvallrar om. En minut hade räckt gott och väl för att föra fram samma info.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp dom är för långa. "Solvent - An introduction to Ghosts" fick ju tom plats två rundor i första klippet.

Anledningen är att jag verkligen ville ge en helhetsbild av hur PAR varierar snabbt under och i buskage på alla möjliga och omöjliga ställen. Men det blir lite segt.

Ja Arcadiareflektorn verkar reflektera blått och/eller rött bättre och därmed bättre PAR. Samtidigt är det ytterst marginella skillnader.

En intressant sak var att Arcadia och Actizooreflektorerna som inte är måsvingar kunde smeta ut ljuset lite bättre åt ett håll. Sätter man dom så att den långa flärpen pekar mot bakrutan får man en mycket jämn och fin spridning längs framkanten på akvariet, men tar av tvärt mot bakrutan.

Måsvingarna var mer riktade där Hagen reflektorn som är lite större spred ut ljuset lite mer än Arcadiareflektorn som mer koncentrerar ljuset i en strimma. Men även där är skillnaderna minimala.

Jag gjorde även ett försök med att bygga in rampen i frigolit för att testa matt vitt ljus. Medelvärdet på PAR var 102 och medelvärdet på Lux var 4755. Inte illa pinkat ändå med tanke på att frigoliten glödde ut en del ljus uppåt.

Håller man vattenytan så högt man kan skulle jag vilja påstå att det är ett ytterst intressant alternativ ur ekonomisk synpunkt att bygga en ramp som är helvit på insidan. Anledningen att man ska hålla ytan högt är att sidorna då, som filmerna visar, reflekterar ner ljuset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...