Gå till innehåll

Kylning metallhalogen?


cnn03006

Rekommenderade inlägg

Nu har jag sålt min klumpiga metallhalogen-armatur och ska bygga en egen betydligt mindre av en bygghalogenarmatur som jag hittade på Bauhaus. Det sitter ju ett lämpligt skyddsglas på den armaturen men armaturen är ju så gott som helt sluten.

Klarar metallhalogenlampor att vara kapslade utan kylning? Metallhalogen uppnår ju ungefär samma temperatur som en glödhalogen som armaturen i första hand är avsedd för.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om vi tittar på hur min Arcadia är uppbyggd så är den passivt konstruerad. Dvs, inga fläktar men massivt med aluminum runt om. Lampan har ju dock problem att flytta värmen till reflektorn så den håller nog en maxtemp. Att armaturen i sig kyler är nog mest för att inte bränna handen av folk som är dumma nog att ta på den efter 5 timmar. Min hembyggda historia har jag dock kylt helt så där kan du ta på det mesta förutom glaset rakt under och själva lampan om du skulle lyckas.

Så svaret på din fråga, om en original halogen överlever i den så fixar säkert en mh det.

Worst case scenario så märker du det 500:- senare när bulben smält :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...