Gå till innehåll

Salthalt


amatören

Rekommenderade inlägg

Tjena

Sökte på forumet men hittade inte direkt det jag sökte efter.

Jag har 1.025 i salthalt vid 27 grader......Nån som kan hjälpa mig om det är alldeles för mycket eller för lite?

Jag har för mig att salt blir "lättare" vid högre temp....så om jag har 1.025 vid 27 grader så har jag igentligen högre värde än så!?

Är jag helt fel på det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla gärna Jörgen Svärds artikel om salthalt i vårt artikelarkiv: LÄNK

...eller i den utmärkta kemihandboken "Saltvattenskemi för dummies" som också ligger i artikelarkivet: LÄNK

tack för länkarna.

Enligt den sista länken så ligger jag 1g/L för mycket. Har nu sänkt från 1.025 till 1.024.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stopp stopp, blanda inte efter beskrivningar hit och dit. Du måste skaffa en mätare av något slag. Köp en vipparms för någon hundring istället för att förlita dig till decilitermåttet då avdunstning slår ut dina kalkyleringar på en dag eller två :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stopp stopp, blanda inte efter beskrivningar hit och dit. Du måste skaffa en mätare av något slag. Köp en vipparms för någon hundring istället för att förlita dig till decilitermåttet då avdunstning slår ut dina kalkyleringar på en dag eller två :)

Har en refraktometer som är välkalibrerad. Var fick du decilitermåttet ifrån?

vipparm är det sämsta skitet som man kan köpa....hade inte rekomenderat den till nån.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tolkade dina inlägg som att du inte mätte på annat sätt än via kartongen :)

Ok min miss. Anledningen till min fråga är att jag vill minnas från kemilektionenerna från skolan att varmt saltvatten är lättare än kallt saltvatten.

Iom att jag har ett salt värde på 1.025 vid 27 grader så borde salthalten vid 25 grader vara högre. Typ 1.026 eller kanske till och med 1.027.

I kort betyder det att jag har för hög salthalt ren allmänt....I teorin kan det vara en anledning till att mina nya fiskar dör i mitt kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte fiskar dör av en salthalt på 1.026-1.027... och skillnaden på densitet är väl ungefär 0.0005 ifrån 27 till 25 grader. Men då du mäter med en refraktometer så spelar ju inte vattnets temperatur någon roll överhuvudtaget då den är gjord så att den snabbt värmer eller kyler ner upp den droppe du lägger på den till samma temperatur som refraktometern, så det endra som påverkar är refraktometerns temperatur, och är det en med ATC så spelar inte temperaturen på refraktometern heller nån roll (i normala förhållanden). Därför är det bättre att med en refraktometer tänka i ppt (tusendelar salt i vattnet) istället för densitet/SG (som ju varierar med temperaturen (Totalt ointressant fakta: det är själva vattnet (inkl. orenheter, som salt) som ändrar densitet har inte med saltet i sig själv att göra, allting expanderar (när de är i samma fas (fast, flytande eller vätska) när det blir varmare då molekylerna som ämnet består av rör sig/vibrerar snabbare)).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror det krävs en högre salthalt än så för att de ska dö, om det inte är fiskar som är extremt känsliga för salthaltsskillnader, vad är det för några som har dött? Du har ju en del fiskar som räknas som mycket svåra så om det är dem så är det ju antagligen ganska naturligt att de dött, är det några tåliga fiskar så är det ju ett mysterium som man måste klura mer på. Har det varit en jämn dödstakt eller har det ökat kraftigt den senaste tiden? Har du ändrat något i karet, nya tillsatser, nya djur, slarvat med vattenbyten m.m. m.m.

Kan bara beklaga att du blivit av med fiskar, det är alltid lika jobbigt när saker dör för en :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sak som jag funderat på:

Amerikanerna verkar hålla en salthalt neråt 1.022 medans vi nordbor har uppåt 1.025. Cyklar jag eller kan någon ge en bakgrund till detta? Är inte 1.025 rätt hårt mot fiskarna? Råkar någon veta salthalten på ditt genomsnittliga korallrev? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är ju som havet i generellt, ett medelvärde på 35ppt, dvs ca 1.025-1.026 (tycker SG eller densitet är ganska dåliga mått då de varierar med temperaturen). Vissa ställen har ju mycket högre salthalt, som röda havet t.ex.. Samt så ökar salthalten rent generellt med djupet. För karta över ytvattnets salthalt se här.

Ändrat av Benighted
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...