Gå till innehåll

Fredriks nya kub


Fredrik.g

Rekommenderade inlägg

Hallå alla. Har suttit och läst mycket här de senaste året men inte varit så aktiv med skrivandet så tänkte jag skulle försöka hålla igång en tråd om mitt kommande projekt. Jag har precis skaffat mig ett 140l kub akvarie som ska igång om någon vecka när de nya möblerna har kommit.

Från början var tanken att jag skulle ha sjöhästar i det men efter ett par månaders planering och eftertanke kom jag fram till att jag förmodligen inte hade klarat av dem just nu. Så nu står jag här och skulle vilja ha lite nya förslag på invånare. Jag har redan ett akvarie med lite spser, lpser, A. Percula och lite annats smått och gott, samt ett 37 liters med macroalger.

Tekniken jag har just nu är:

Skummare: Berlin airlift

Pump: maxijet 1000l

2x14w t8 (har även en 70w MH som kan användas ifall ljuset blir för klent)

pH- probe.

Kommer förmodligen inte klara mig med den lilla pumpen så det blir till att införskaffa en streamer av någon märke.

Planeringen ser ut som följande:

Skära glas och klä med btn för att bygga en liten kammare för att gömma skummare, pump och pH proben.

Svetsa en stomme i PVC för att bygga en revpelare.

Skaffa en finkorning sand. Förslag någon?

Och till sist låta det hela mogna medan man tittar ut invånare.

Förslag på fiskar är väldigt uppskattat då jag har noll koll på det just nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det ska bli riktigt kul att starta upp detta. Tyvärr blir det ju inte hästar men det finns ju så mycket annat kul. Såg någon som hade startat upp med en drake här. Det är ju ett alternativ t.ex. Annars är dvärgkejsar riktigt snyggt! Jag har kvar ditt gamla 54l här jimmy om det blir räkor ;) kom aldrig igång med det. Har du något förslag på något kul jag kan hålla i det nya? Lite fina färger och mycket rörelse är nog det jag är på jakt efter.

Testa för övrigt min MH i det nya, passar perfekt om jag bygger någon form av ramp att hänga upp den i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Då saker inte brukar gå som planerat i mitt liv blev självklart uppstarten av detta kar försenat. Efter många om och men är möbleringen av resten av rummet klart och akvariet kunde fyllas i helgen :D

Stenen är blandning av ny ls samt lite från mitt andra akvarium. Där sitter som en matta av nån röd alg på delar av stenarna som verkar ganska seg att bli av med. Kan någon rekommendera någon lite fisk eller andra djur som kan tänkas äta olika typer av alger? Jag har en Salarias Fasciatus i det andra akvariet men han verkar inte tycka om den sortens alger. Fick förslag på att skaffa en kirurg i kuben för att sedan sälja den när utrymmet blir för litet, men det känns inte rätt med tanke på hur stora dom ska bli och hur mycket de gillar att simma runder.

post-3292-14468918556521_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...