Gå till innehåll

Gex Magical Water


daniel_i_malmö

Rekommenderade inlägg

Sökte, men hittade inte något skrivet här om denna mycket udda och tvivelaktiga produkt.

Inte en katt bland hermelinerna, men väl en guldfisk bland clownfiskarna, kan man se på den här videon:

Produkten visades på den stora akvariemässan Aquarama 2009 i Singapore nyligen, och kommer att lanseras under hösten.

Den ska möjliggöra att hålla söt- och saltvattensfiskar i samma akvarium. Jag antar att den påverkar de osmotiska krafterna i vattnet på något sätt?

Naturligtvis kan en sådan produkt inte ge en optimal miljö för någon av fiskarna, och jag skulle inte vilja utsätta mina fiskar för detta, men det är ändå lite fascinerande att se.

När det gäller sötvattenssidan av hobbyn är jag själv mycket biotopinriktad och skulle inte vilja blanda ens olika sötvattensfiskar om de kommer från mjuk- respektive hårdvattensbiotoper.

Denna produkt kan knappast ge mer än en dålig kompromiss när det gäller vattenvärden för de olika fiskarterna, eller vad tror ni? Vad som skulle hända med en korall i detta vatten vill jag inte ens tänka på...

På andra forum har flera påpekat att de sötvattensarter som finns i burken samtliga är mycket härdiga och sådana som kan klara av relativt höga salthalter.

Mer info om produkten här:

http://www.aquariacentral.com/forums/showthread.php?t=196414

http://zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=286

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu mår jag faktiskt lite dåligt -sjuk-

Om detta medel funkar i verkligheten och inte bara under kort period under en mässa och med de lättaste fiskarna framgår ju inte då clowner är relativt tåliga och molly och guppys klarar hög salthalt, guramin o slöjstjärten däremot vet i fasen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, djurplågeri är den första tanken som slår en, utan tvekan.

Även om det skulle gå att få att fungera rent osmotiskt under en längre tid så har dessa fiskar olika krav även på så många andra sätt.

Målgruppen för produkten borde vara sötvattensakvarister vars barn tjatar om eller själva vill ha en 'Nemofisk' i akvariet. Det är knappast en produkt som skulle tilltala den som har saltvattenakvarium som främsta intresse.

Från min tid som anställd i akvarieaffär minns jag att det mycket det var ofta som man fick förklara att det inte går att ha 'Nemo' tillsammans med deras guppies.

Hoppas verkligen inte denna produkt kommer ut på marknaden - åtminstone inte så länge de inte kan bevisa att det går att få fiskarna att trivas Magical Water i längden. Och det har jag svårt att tro att de kan.

OM det skulle gå att få fiskarna att trivas och förökas i detta vatten - ja då spelar det nog mindre roll om det är 'naturligt' att de simmar ihop eller inte. Inte mycket är naturligt i våra akvarium, vi blandar fiskar och lägre djur som aldrig skulle träffa på varandra i naturen. Men det är en hypotetisk diskussion tills de har bevisat att det går att få att fungera i längden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag hoppas innerligt att jag inte hittar produkten hos någon av mina handlare.. jag hade nog blivit besviken på dem då..

även om clownerna överlever så kommer de i alla fall inte få se några anemoner/lpser som de kan bosätta sig i..

men det är nog mycket runtomkring en som är djurplågeri, man kan bara hoppas att dessa djur är så dumma att de aldrig fattar vad som händer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Både sötvattensfiskar och saltvattensfiskar kämpar ju med att upprätthålla vätskebalansen, bägge lägger mycket energi på att inom sig hålla kvar salthalten hos ett urhav som närmast kan beskrivas som brackvatten. Det är ju gamla trick att minska stressen hos fiskar genom att öka salthalten något hos sötvattensfisk och sänka den något för saltvattensfisk. Då behöver de mindre energi för att upprätthålla vätskebalansen.

Alltså är det inget speciellt revolutionerande i att blanda ihop nån slags saltblandning som man kallar elekrolyt och sen lyckas få både tåliga saltvattsfiskar och sötvattensfiskar att överleva. Koll på vattenvärden, långsam invänjning, tåliga fiskar - det där kan väl vem som helst åstadkomma.

Inget märkvärdigt alltså och när det gäller EN faktor så har fiskarna det faktiskt bättre. När det gäller allt annat däremot så är det totalt vansinne, fiskarna kommer kanske att överleva kortare eller längre tid men bra kommer de rakt inte att må.

Tyvärr säljer ju allt sånt här skit ändå. Det finns ju en klassisk historia om zoohandlaren som ville göra ett varnade exempel. Han tog de mest deformerade slöjstjärtar han kunde hitta, kulört grus, plastväxter i neonfärger, metande dvärgar - alla skit man kunde tänka sig - och ställde burken på disken. Han fick plocka ner det inom ett par dar, det kom in för mycket folk som ville ha just en sån burk.

Säljer nån den här skiten så kommer folk att gå på det och köpa det. Jag instämmer alltså med föregående, låt oss hoppas att vi slipper att få det här i de svenska zooaffärerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är jue bara att bojkotta dessa affärer isåfall .... djurplågeri på hög nivå,...

sen att det går är en sak .. men djuren aja ,... jag slutar direkt å handla om det rullar in en sån förpackning i min zoo affär.

nån gräns måste mänskligheten sätta tycker jag

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...