Gå till innehåll

Gul Kirurg vs. Fjärilsfisk


milk

Rekommenderade inlägg

Har haft en gul kirurg i mitt akvarium, var en av de första fiskarna, men jag har nu köpt en fjärilsfisk (threadfin butterfly). När jag släppte ner honom var kirurgen på honom som om han vore en av hans egen art, när jag frågade i butiken sa hon att det inte skulle vara några problem. Han verkar lite aggressiv men de har inte varit tillsammans så länge. tror ni det är något som kommer lugna ner sig med tiden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja klassiker tyvärr där handlaren säger "inga problem". Gul kirurg är aggressiv mot fiskar som är gula och liknar den själv. Har du tur går det över. Gul kirurg bör man köpa sist. Sen har liite litet kar för en sådan fjäril såvida han inte är väldigt liten. Detta är ett problem, man vill ha o så går det lite sådär. Risken är här att kirurgen känner att hans/hennes revir är hotat, så förslagsvis ta och arrangera om stenarna så rivir bryts o de måste hitta dem igen. MEN detta medför stress för alla levnade varelser i karet. Så ingen enkel lösning förutom att returnera fjärilen. Tyvärr.

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp det kan gå det med, att bryta revir funkar ofta bra. Då det är mörkt sover de o det är oftast lugnt. Sen kan du ge fjärilen ett par dagar o tuffa till sig, då kan den bemöta ev attacker då du släpper tebaks kirurgen. Hoppas det går bra!!

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sak som funkar kanon vid tillsättning av ny fisk är att man sätter en spegel mot rutan, då kommer de gamla fiskarna bli som galna åt den kaxiga typen mitt emot som vägrar ge sig och skiter då i den nya fisken som då får det lugnare.

Vansinningt bra tips.. det borde verkligen fungera mot gula kirurger..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...