Gå till innehåll

Skummere design


Guest Labeth

Rekommenderade inlägg

Jag skulle vilja ha lite feedback på min design av skummare den ska klara ett akvarium på 200L med 50L sump ... Den skall vara ca 30bred*5djup*50hög i cm... Troligen kommer jag även att sätta min vatten in längre upp och dra ner den inuti första kammaren till botten istället för att det sitter utanför då jag behöver spara plats... pumpen jag tänker använda är en maxijet 1000... och jag tänkte bygga den av plexiglas..

skummare.jpg

Alla kommentarer är jätte uppskattade... Då detta ska bli mitt första saltvattenkar jag sitter och planerar tänkte bygga så mycket som möjligt själv då jag vill spara lite pengar + att det är roligt... Jag vill ha en design som jag kan ställa in i mellan 2 stödpelare och min sump så den kan inte vara mycket större en 5kanske6cmdjup och 30cmbred och max 60cm hög... Ska man ha någonform av tappningsmöjlighet(kran) vid skumboxen eller räcker det med att man kan lyfta locket och torka ur?

/Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får nog tänka om. din skummare kommer inte att funkaden bryter mot alla skummarlagar. Inloppsvattnet ska pressas nedåt och bubblorna strävar uppåt och de båda ska mötas. Annars får du ingen effekt.

Skummarregler för effektiv skummning:

1. Skummarrörets bred

2. Skummarrörets längd/höjd

3. Ju mindre bubblor desto mer effektiv skummning

4 Kontakttiden mellan vatten och bubblor. Ju längre tid desto bättre skummning

skummare.JPG

Hoppas att du inte blir nedstämd utan tar och tänker om lite grann och försöka sätta dig in i ämnet. Alla har vi varit nybörjare och därför vill jag bara hjälpa dig så du undviker ledsamheter

Varför inte en begagnad skummare? Det brukar finnas en hel del storlekar och modeller för bra priser. Skulle satsa på en begagnad om du vill spara pengar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaret!

Varför tror du jag frågar, Jagvill veta vad jag gör fel klaga på barajag kan takritik:)

Jag blir bara glad om jag kan undvika misstag pågrund av min ganska begränsade kunskap om saltvattenkar... hadeförövrigt inte tänkt att sätta igång karet fören till sommaren ändå vill vara ute i god tid så jag kan få allt jagtänker bygga att fungera=) förvisst går det väll att prova en skummare tex ganskaenkelt med lite protoinoch saltvattenblandning:) och se om dom funkar...

Visst skulle jag kunna skaffa en begagnad skummare elleren nymen då förlorar jag lite av det roliga:) Gillar att bygga saker:) Måste man göra den rund?detkan väll funka lika bra om den är fyrkantig?skulle det funka att göra den mera likt bifogad bild samma yttermått... och vatten in skulle det kunna komma från avrinningen från karet? eller är det farligt eller måste man köpa 2 pumpar för att köra 1skummare?

skummare2.jpg

MVH Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

klaga var väl fel ord sorry du lär ut hur jag ska göra saken bättre :) det var otroligt vad man måste akta sina ord här :) tack bockar bugar :)

Edit: förtydligande jag kunnde inte vara gladare för ditt svar du ska inte tro något annat...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du ska ha en injektorskummare med impelerså behöver du 2st pumpar. Till den gamla hederliga motströmsskummaren så behöver du en pump till att pumpa in vatten och en mycket bra luftpump till bubblorna som du får med syrestenar dessa syrestenar finns i lindträ & keramik. Lindträ är effektivast då de ger mindre storlek på bubblorna. Denna skummare är den mest effektiva skummaren. Här är en så hög skummare som möjligt mest effektiv. Läste på en sajt om dessa skummare att de funkar dåligt underen höjd på 80cm. Här är en bild på en sanderskummare för 250L volym. den finns i olika höjder och ju högre den är desto mer effektiv som sagt

kraft1.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur pass krafftig pump bör jag ha på inlopp kan jag köra 1000L/h? ellerkan det bliså krafftig nerström då att bubblorna inte åker upp utan dras med ut?ungefär hur stor tvärsnittsarea bör jag ha för att få en bra effekt?

Jag tänkte göra modifikationen jag såg på reefcentral där dom stoppade in en del av en bioboll i impellern på pumpen för att finfördela bubblorna mer... på den andra pumpen

Om man överdimentionerar skummaren kan det bli problem då? och hur gör man när man tömmer en skumkopp på en som man köper finns det som en kran man tappar ut det med(eller kloggar den igen?) eller öppnar mantoppen påden och torkar ur den på något sätt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänkte göra modifikationen jag såg på reefcentral där dom stoppade in en del av en bioboll i impellern på pumpen för att finfördela bubblorna mer... på den andra pumpen

jag har testat det med dåligt resultat smiley5.gif.bättre isof att köpa en rikrig färdig pump med org pinweel tex aquabee 1000 som är orginal till AM turboflotor 750 som reservdel ,men då har du ett annat problem pumpen kommer att kosta lika mycket som en bättre beg hel skummare smiley5.gif.

här är en bra sida med mycket ritningar som du kan få lite ideer av

http://www.kingvinnie.com/aquaria/diy/default.asp

lycka till jag tycker okså det är jätte kul med egenbyggda saker

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som har en bra bild på hur en pinwheel(jag antar att den byter ut impellern?) ser ut och fungerar... om jag får gissa tror jag att den ser ut som en platta med en massa pinnar ut från stämmer detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som har en bra bild på hur en pinwheel(jag antar att den byter ut impellern?) ser ut och fungerar... om jag får gissa tror jag att den ser ut som en platta med en massa pinnar ut från stämmer detta?

hmm ja om du har läst tråden om göra egen pinweel på rc så vet du ju hur den ser ut redan ?

här är en tråd om en fyrkantig skummare

http://reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid =371055&highlight=wheel

& en med hemmagjord needlewheel http://reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid =458654&highlight=wheel

Edit:

och här kan man köpa div pin/needle wheel pumpar

http://www.customaquatic.com/customaquatic/brandsubcategory. asp?brandID=AM&subcatID=ps-ac

en bild på Needlewheel till AMtf1000 multi Ocean runner modelen

needlewheel.GIF

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bygga saker är ju halva nöjet med denna hobby. Det fins gott om fyrkantiga skummare på marknaden Deltec mce 500 och 600, och dom är ju bland det vassaste man kan hitta. titta på länken http://www.deltecaquariumsolutions.com/DeltecMulti-CompactMC 500(2).pdfså får du ett nytt förslag på hur man kan bygga en skummare. Den är 400mm hög.

Din skummarkopp bör vara löstagbar för att underlätta tömning. Eller så kan du ha en slang där uppe så skummet rinner ner i en flaska.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur pass krafftig pump bör jag ha på inlopp kan jag köra 1000L/h? ellerkan det bliså krafftig nerström då att bubblorna inte åker upp utan dras med ut?ungefär hur stor tvärsnittsarea bör jag ha för att få en bra effekt?

Jag tänkte göra modifikationen jag såg på reefcentral där dom stoppade in en del av en bioboll i impellern på pumpen för att finfördela bubblorna mer... på den andra pumpen

Om man överdimentionerar skummaren kan det bli problem då? och hur gör man när man tömmer en skumkopp på en som man köper finns det som en kran man tappar ut det med(eller kloggar den igen?) eller öppnar mantoppen påden och torkar ur den på något sätt?

Du ska ha enskummaren till ett 200L kar. Till ett sådant litet kar kan du lika gärna köpa en skummare. Det finns ju massor av andra saker du bygga istället. Den här skummaren kostar under 700:- (660:- på PWSS & akvarielagunen)och är för 400L. vad jag kan se så behöver du bara en Rena 301 Luftpump till.

Svar på dina 2 sista frågor är

Nej en överdimensionerad skummare är bättre än en underdimensionerad.

Skummarkopparna är löstagbara. Ta loss , tvätta ur i diskhon. Lätt som en plätt

Aquamedic midiflotorS56402.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest erniebernie

Tjena Labeth

Bygg du din skummare och testa,vad har du att förlora,lite lim de e allt,resten kan ju du återanvända.Själv har jag byggt en av gråa avloppsrör i pvc(vem vill sitta och titta på bubblorna,inte jag).

Nålimpeller är inte nödvändigt,borra 2-3 eller fler små hål i impellerbladen,det ger ung. sammma effekt. Placera pumpen så nära vattenytan som möjligt,mer luft.

Lycka till

M.V.H. Erne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena Labeth

Bygg du din skummare och testa,vad har du att förlora,lite lim de e allt,resten kan ju du återanvända.Själv har jag byggt en av gråa avloppsrör i pvc(vem vill sitta och titta på bubblorna,inte jag).

Nålimpeller är inte nödvändigt,borra 2-3 eller fler små hål i impellerbladen,det ger ung. sammma effekt. Placera pumpen så nära vattenytan som möjligt,mer luft.

Lycka till

M.V.H. Erne

jag håller med bygg & testa jag har gjort likadant har en prototyp står fast med oranga avloppsrör smiley2.gif.den färdiga blev i plexi "mest för att jag hade det stog" jaså det där med borrade hål i bladen funkade bra ja det trodde jag påmen har inte vågat testa"har inte haft en reservimpeller" kanonbra att få veta det iaf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...