Gå till innehåll

Köpa fiskstim, hur går/bör man gå tillväga?


Illustratören

Rekommenderade inlägg

Planerar mitt nya kar för fullt och det dyker upp lite frågor här och var. Det mesta kan man hitta svar på, annars får man klura ut någonting själv. Nu till frågan.

Endel fiskar som lever i stim ska enligt rekommendationer köpas in samtidigt och introduceras till karet samtidigt för att inte riskera en ojämn rangordning och förlorade fiskar eller att rangordning ska sättas efter varje ny fisk, ok.

Men om man har ett akvarium som är stabilt och plötsligt belastar det med 15 nya invånare, borde man inte få problem då? Och vad är lösningen? Det blir en stor belastning plötsligt i karet.

Självklart kan man byta vatten lite oftare, kolla skummaren noggrannare, mata lite mindre i början.

En lösning jag kommit på är att köpa chromis (5-6st) och låta dem simma i en inhängnad del av karet. Därpå ökar man chromis stimmet lite i taget tills man kommer upp i samma antal som man tänkt sig stimfisken. När man sedan hittar dröm Anthias, kirurger, kardinaler eller va de nu må vara byter man ut chromis stimmet mot "drömstimmet".

Vill gärna höra fler tips.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 stycken fiskar skulle jag aldriga köpa samtidigt och stoppa i, skulle något gå snett, t ex prick eller liknande så blir det inte så kul.

Jag skulle delat upp det köpet på 2 omgångar med minst 8 veckors mellanrum. Det bör ett bra fungera kar klara av belastningsmässigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10st chromisar i ett 800L går nog bra, men 10st chromisar i ett 300-400L kan få följder. Men visst det går säkert.

Jag upplevde dock att i mitt förra 400L system blev det en skillnad på cyano och att nitratvärdet ökade efter det att jag introducerat 4st nya firrar samtidigt.

I mitt nya kar (ca 420L system) vill jag ha ett stim av Anthias, Chromis eller kardinaler. Problemet som jag ser framför mig är bara att introducera 10-15 nya fiskar(beroende på art) samtidigt. Jag riskerar att få 2-3mån slit med vattenvärden och daglig kontrollerande av skummare, cyanobomb osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag upplever det inte som något större problem att introducera 15 fiskar samtidigt i ett fungerande kar men du kan faktiskt ta och förbereda ditt akvarium för den ökande belastningen. Det är inte fisken i sig som ökar belastningen utan att du samtidigt ökar matningen. För en lugn introduktion så skulle jag starta och mata akvariet lite hårdare ca 1 till 2 veckor före inköpet - dvs sakta under en vecka öka matningen till de existerande fiskarna tills att matningen är så hög att de nya fiskarna får sin beskärda del när de kommer. En annan väg är att man ligger kvar på sin gamla matning och sakta under 1 till 2 veckor ökar på den till den nivå man behöver. Det tar ca 13 timmar för en nitrifiaktionsstam för att fördubbla sig (förutsatt att alla andra faktorer som syre, plats och annat finns) i rent media så räkna med ett par dar i ett akvarium. Än en gång - det är i första hand inte antalet fisk som bestämmer belastningen - det är den mängd mat du stoppar i per dag som utgör 95 % av belastningen på systemet. Intialt med stressade fisk kan man få en ökad ammoniumutsöndring - men mata inte den dagen bara så jämnar det ut sig.

Att öka belastningen i ett system med mycket ny fisk är ju väldigt vanligt vid import av fisk och karantänshållning. Förutsatt att man tar det försiktigt med matningen de första dagarna så är det inga problem. Att ha ett bra fungerande biofilter hjälper också till i dessa fall.

Förutsatt att du tar från samma ställe så upplever jag inte direkt att smittorisken är större om man köper fler än om man köper mindre. Dock att köpa ett stim från olika ställen och introducera dem samtidigt kan öka sjukdomsrisken. Sen är det ju bra med en karantän.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle köpa ca: 10-15st chromisar direkt. Jag räknar med att det går åt en eller 2 i början. Ett stim är ju 3 eller fler men den absolut bästa effekten är ju runt 15 st. (personlig bedömning). Chromisar är ju inte så dyra heller. 60kr/st.

Riktigt fina anthias är ju dyra förstås men det är ju även många drömanthias som inte är stimfisk.

Jag har precis lagt ner 4st Bicolor som ett litet "teststim" i mitt kar. Man får ju inte direkt stimkänsla men som sagt var det är lite ett test.

Ang. belastning skulle jag håll koll på tekniken och värden och sedan mata in lite försiktigt. Men jag skulle köp in allt direkt!

Guuuud luukk!!!

// J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Chromis går ju att få tag i små exemplar och finns oftast i mängder. Kan ju bli värre med lite mer ovanliga arter.

Va på triton idag och hörde hur de brukar ha med leveranser och firrar.

Skulle inte va några problem att boka in/beställa hem ett stim på 8-10st Pseudanthias squamipinnis, de va en fisk som brukade va lätt att få tag på och som fungerade bra med matning. Har läst massor om just den arten och det har blivit en klar favorit. Oftast enkel, tålig, snygg och ganska vanlig fisk som är ett bra val för Anthias nybörjare.

Lutar starkt åt ett stim av den arten, blir förmodligen mellan 5-10st. Får se hur aquascapet blir och hur många individer som passar in i burken när den är på plats.

Får tacka för feedbacken, alltid bra med nya infallsvinklar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...