Gå till innehåll

Dimensioner Överrinning


Jurgonh

Rekommenderade inlägg

Är fortfarande i funderingar på sump eller ej men jag har en fråga om överinning...

Om man har ett 300 liters akvarium... är en överrinningsbox som sväljer 1000 l/h lämplig då? är det ett lämpligt flöde till sumpen? det skall isåfall stå en AC1000V där..

VIlken retupump passar sig då till detta? en aquabee 2000 eller 2000/1 funderar jag på.. med tryckhöjd på ca 1.5 meter borde det väl kanske bli 1000 l/h ?

Vad händer om pumpen är krafigare än boxen? då tömmer pumpen pumpfacket och går torr eller? kan man då strypa pumpen för att jämna ut det?

Tacksam för svar =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2000 har en max lyfthöjd på 1.6M, så vid 1.5 lär den inte producera något massivtflöde.

2000/1 presterar enligt AquaBee själva runt 1250L/H vid 1.5m lyft.

Vad som händer om du pumpar fortare än overflowboxen orkar med... Tja i värsta fall, svämmar akvariet över. Pumpen kan ju inte tömma overflowboxen, utan bara sista kammaren i sumpen, är den kammaren större än vad vatten som ryms extra i akvariet, tja, då har du problem. ;- )

Är den kammaren mindre än vad du har plats till i visningskaret så kommer returpumpen suga luft, väsnas, och det kommer bubbla i huvudkaret där returvattnet hamnar i baljan. Rent teoretiskt torde det inte inebära något skadligt för pumpen, men det är ju inget man vill lyssna på. En strypning går för all del att använda, men det är smartare att använda ett T och leda tillbaka en del av flödet via en kran, till första kammaren i sumpen. Det minskar trycket pumpen måste arbeta mot, men låter fortfarande en justera hur mycket som pumpas upp.

Det absolut vettigaste är ju att köra med en pump som levererar så nära rätt flöde som möjligt, extra effekt är ju om inget annat värme som tillförs karet i onödan, och extra elkostnad.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

oki, tusen tack för svaret.. jag kommer dimensionera pumpfacket så att allting skall rymmas i visningskaret om överrinningsboxen stannar av eller liknande så slipper jag få massa vatten på golvet.. likadant får jag dimensionera sumpen så att allt vatten från vattenytan ner till utblåset från sumpen skall rymmas i sumpen om det blir baksug om pumpen stannar.. osv..

Men iaf. vad tror du är en pump som närmast överenstämmer med en flowboxen på 1000 l/h? och är det ett lämpligt flöde i ett 300 liters? =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska du som det ser ut att luta åt i dina övriga trådar, köra zeo-reaktor osv, kan du lika gärna köra på 2000/1 och använda lösningen jag beskrev ovan med ett T för att styra flödet så du får lagom mycket till de olika grejerna. Annars kommer du behöva en extra pump till reaktorn, osv.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mja det lutar väl inte åt nått håll.. håller på att försöka bestämmga mig hur jag ska köra medans jag väntar på karet.. antingen blir det enkelt med en påhängsskummare och kanske köra zeolit i sista facket om det funkar.. eller så blir det överriningsbox, sump, AC1000V skummare och en reaktor.. så, spekulerar mest =)

aha.. så du menar att att returpumpen skulle driva både returen och zeoreaktor?

brukar det inte följa med pump till reaktorerna ändå?

Ändrat av Jurgonh
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...