balofix Postat 18 augusti 2009 Dela Postat 18 augusti 2009 Jag får inte reaktorn till att ta in och spotta ut vatten! circulerar bara igenom sig själv. vet inte om jag kopplat den rätt, köpte den begangnad! Nere vid botten på sug sidan har jag en anslutning(kopplat co2 där) i toppen på sugen har jag 2st anslutningar,(ena har jag ner i vattnet) (andra har jag till själva toppen till reaktorn) brevid ph probens plats om man säger så. slutligen går det en slang ifrån reaktorn ner i vattnet också! Vad har jag gjort fel? eller vad kan vara fel? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
pettzzon Postat 18 augusti 2009 Dela Postat 18 augusti 2009 Hejsan! vad är det för modell? nån bild? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
balofix Postat 18 augusti 2009 Författare Dela Postat 18 augusti 2009 Tror det är en Deltec P500, Men ser inte ut som på en annan bild på en sådan, här på forumet! försökt få igång möget i 3 dagar nu bloggat runt här också! :/ Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
NiXoN Postat 18 augusti 2009 Dela Postat 18 augusti 2009 Nu har jag inte sån koll på reaktorer men skall du inte ha en doserpump som reglerar flödet av nytt vatten in i reaktorn?Dvs reaktorns pump är bara för att cirkulera vattnet i reaktorn medans man reglerar flödet in/ut med tex en slangpump så att de blir en lämplig dos för karet.//NiXoN Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
balofix Postat 18 augusti 2009 Författare Dela Postat 18 augusti 2009 (ändrat) Ingen anning.. men det är kanske så,, hur vet jag om det ska vara så? pf600 ska den ha en extern pump till att driva vattnet in o ut? Ändrat 18 augusti 2009 av balofix Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Christer T Postat 18 augusti 2009 Dela Postat 18 augusti 2009 Länken här kanske kan vara till ledning om det är en Deltec: http://www.theaquariumsolution.com/deltec-pf501-calcium-reactorPumpen som sitter på reaktorn är bara för intern cirkulation. Du måste ha ytterliggare en pump som pumpar in vatten från akvariet/sumpen. Det bästa är en doseringspump men det går även med annan mindre pump. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
pettzzon Postat 18 augusti 2009 Dela Postat 18 augusti 2009 finns det något ledigt rör för inkommande vatten? sedan en för utgående som du sätter en ventil på som du justerar flodet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 18 augusti 2009 Dela Postat 18 augusti 2009 den ska ha en extern doserpump tex.. för att mata in saltvatten daniel.mvh manne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
balofix Postat 18 augusti 2009 Författare Dela Postat 18 augusti 2009 Där e ju en slang som jag trodde skulle suga själv! kan man inte strypa så att den pumpen också tar in vatten eller det för med sig någon nackdel? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Datate Postat 18 augusti 2009 Dela Postat 18 augusti 2009 Du ska ha en pump som pumpar in vatten i reaktorn. Kommer inte ihåg exakt då min P500 står ute i garaget, men har för mig att på den sidan där du har 2 ingångar så skall en vara från tuben och den andra från matarpumpen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 18 augusti 2009 Dela Postat 18 augusti 2009 Där e ju en slang som jag trodde skulle suga själv! kan man inte strypa så att den pumpen också tar in vatten eller det för med sig någon nackdel?den suger inte själv, måste bli matad på något sätt.. själv har jag ett uttag på skummaren för att mata min reaktor.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Datate Postat 18 augusti 2009 Dela Postat 18 augusti 2009 den suger inte själv, måste bli matad på något sätt.. själv har jag ett uttag på skummaren för att mata min reaktor..Hur menar du nu? En t-koppling? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
balofix Postat 18 augusti 2009 Författare Dela Postat 18 augusti 2009 oki jag hänger med =)! men gör det något om jag moddar den? så att pumpen tar in också? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Datate Postat 18 augusti 2009 Dela Postat 18 augusti 2009 Det är ju meningen att det skall droppa ur reaktorn. Har för mig att ca 1 droppe/sekund skall vara lagom. Hur du skall få till det hela vet jag inte... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 18 augusti 2009 Dela Postat 18 augusti 2009 Hur menar du nu? En t-koppling?japp.. har en shuran skummare model 150 , finns ett 4mm uttag på skummaren för just kalkreaktor. funkar klockrent för min del.så det är skummar pumpen som matar reaktorn, så slipper man en pump till.mvh manne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Datate Postat 18 augusti 2009 Dela Postat 18 augusti 2009 Ah...okej. Själv har jag en Deltec PF601s och får aldrig till det med konstant flöde. Det slutar väl med att man måste köpa en doserpump för 2500kr...suck... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 18 augusti 2009 Dela Postat 18 augusti 2009 oki jag hänger med =)! men gör det något om jag moddar den? så att pumpen tar in också?nu får du nog förklara riktigt noga hur du planerar moddningen.mvh manne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
balofix Postat 18 augusti 2009 Författare Dela Postat 18 augusti 2009 Genom att strypa emellan upptaget i reaktorn och själva påfyllningen på så viss väljer den att suga därifrån istället/också Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 18 augusti 2009 Dela Postat 18 augusti 2009 Genom att strypa emellan upptaget i reaktorn och själva påfyllningen på så viss väljer den att suga därifrån istället/ocksåhänger inte helt med hur du menar tyvärr.. mitt tips är en extern pump av något slag.. eller kanske matning från ev returpump med stickspår tex.mvh manne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
loyden Postat 19 augusti 2009 Dela Postat 19 augusti 2009 hej Daniel man kan köra matarpumpen på ett tidur en kvart på en timme och tömma ur ca1liter vatten ur reaktorn jag har en liten kran som jag ställer vattenflödet in i raktorn mycket lättare att hålla kh calciumet rätt, bäst är det å ha tömmningarna när ljuset är på då får du ett stabilare ph annars stiger ph när ljuset är igång Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
balofix Postat 19 augusti 2009 Författare Dela Postat 19 augusti 2009 sådär.. fixat ! nu sa bara allt få en plats också =/! mätte kh låg på ca 6... nu får vi se vad som händer =) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 19 augusti 2009 Dela Postat 19 augusti 2009 hur gjorde du nu då daniel ? blev det bra ?mvh manne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
balofix Postat 19 augusti 2009 Författare Dela Postat 19 augusti 2009 Jo jag e väll nöjd (vet ju inte bättre) gjorde ett stick ifrån min returpump, sen satte jag en strypning innan reaktorn och en efter Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 19 augusti 2009 Dela Postat 19 augusti 2009 Jo jag e väll nöjd (vet ju inte bättre) gjorde ett stick ifrån min returpump, sen satte jag en strypning innan reaktorn och en efterlåter som det kommer att funka klockrent.! gott!mvh manne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
balofix Postat 19 augusti 2009 Författare Dela Postat 19 augusti 2009 ser man någon skillnad på kh efter 3h? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.