Gå till innehåll

får ej reatorn att fungera


balofix

Rekommenderade inlägg

Jag får inte reaktorn till att ta in och spotta ut vatten! circulerar bara igenom sig själv.

vet inte om jag kopplat den rätt, köpte den begangnad!

Nere vid botten på sug sidan har jag en anslutning(kopplat co2 där) i toppen på sugen har jag 2st anslutningar,(ena har jag ner i vattnet) (andra har jag till själva toppen till reaktorn) brevid ph probens plats om man säger så.

slutligen går det en slang ifrån reaktorn ner i vattnet också!

Vad har jag gjort fel? eller vad kan vara fel?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag inte sån koll på reaktorer men skall du inte ha en doserpump som reglerar flödet av nytt vatten in i reaktorn?

Dvs reaktorns pump är bara för att cirkulera vattnet i reaktorn medans man reglerar flödet in/ut med tex en slangpump så att de blir en lämplig dos för karet.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Länken här kanske kan vara till ledning om det är en Deltec: http://www.theaquariumsolution.com/deltec-pf501-calcium-reactor

Pumpen som sitter på reaktorn är bara för intern cirkulation. Du måste ha ytterliggare en pump som pumpar in vatten från akvariet/sumpen. Det bästa är en doseringspump men det går även med annan mindre pump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Där e ju en slang som jag trodde skulle suga själv! kan man inte strypa så att den pumpen också tar in vatten eller det för med sig någon nackdel?

den suger inte själv, måste bli matad på något sätt.. själv har jag ett uttag på skummaren för att mata min reaktor..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Genom att strypa emellan upptaget i reaktorn och själva påfyllningen på så viss väljer den att suga därifrån istället/också

hänger inte helt med hur du menar tyvärr.. mitt tips är en extern pump av något slag.. eller kanske matning från ev returpump med stickspår tex.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej Daniel man kan köra matarpumpen på ett tidur en kvart på en timme och tömma ur ca1liter vatten ur reaktorn jag har en liten kran som jag ställer vattenflödet in i raktorn mycket lättare att hålla kh calciumet rätt, bäst är det å ha tömmningarna när ljuset är på då får du ett stabilare ph annars stiger ph när ljuset är igång

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...