Gå till innehåll

Mitt 600 liters med sump


svedalaciklid

Rekommenderade inlägg

mätat lite fortfarande för lågt ca och mg ,kh på 7dkh och ph8.2 så provar öka med lite kh/ph buffer och lite kalkvatten för att få upp värdena se om det blir nån skillnad blir väl till att köpa mg i pulverform istället för flytade gjorde ingen diff alls
Vad har du för vatten i kranet om du skippar osmosen har du testat det nån gång?tänker då främst på pH-ca-kh
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 398
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Inget ont menat,men här är vattnet ifrån kranen kh på ca 9-10 ett pH på 8.1 ett ca på 360 sen när jag tillsätter saltet så kan du räkna ut sjäv,nu när jag kör med osmos så har allt detta försvunnit på något vis och jag har fått tillsätta kh och pH men inte ca då det håller sig bra.Funderar skarpt på att skippa osmosen men jag ger det en veva till har jag tänkt.Testa vattnet Dan i din kran skulle vara roligt att veta vad det innehåller det kanske är tvärtom vad jag har,skulle vara roligt att veta

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

bra tips .......hur går det i dina kar oci? du har inget kul du ska göra dig av med?

Här rullar det på hyfsat bra. Har en anemon på annons just nu. Kommer förmodligen också göra mig av med två större sarcophyton som växer så det knakar. En euphyllia behöver fraggas och lite skivisar som behöver gallras.

Trodde 240 liter skulle räcka ett tag men vissa koraller växer ju som ogräs! :)

Något speciellt du är på jakt efter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kör med instant ocean

dax o byta kan jag säga.. eller bara köra fisk..

Inget ont menat,men här är vattnet ifrån kranen kh på ca 9-10 ett pH på 8.1 ett ca på 360 sen när jag tillsätter saltet så kan du räkna ut sjäv,nu när jag kör med osmos så har allt detta försvunnit på något vis och jag har fått tillsätta kh och pH men inte ca då det håller sig bra.Funderar skarpt på att skippa osmosen men jag ger det en veva till har jag tänkt.Testa vattnet Dan i din kran skulle vara roligt att veta vad det innehåller det kanske är tvärtom vad jag har,skulle vara roligt att veta

har du mätt nitraten i kranen också...

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehe ja stene det kanske man skulle kollat
Jag menar på slutet av mitt lilla salt-kar så hade jag 0-Värde på Fosfat och nästan 0-Värde på NO3 utan Osmos men jag körde också 7L VB i veckan.Här jag bor så är vattnet vädigt hårt och det verkar gynna dem som har Saltkar då dem flesta jag har varit kontakt med inte kör Osmos och det har funkat-skit bra åratal och begriper inte varför man ska köra det då man nollställer nästan alla bra värden och får hoppas att saltet rättar till det..Nån nämde Red sea saltet sen jag började med det så har mina värden blivet sämre tex jag hade något innan som jag tyckte passa mig bättre så det är lite olika erfarenheter av olika salter också,men jag får ge det en chans så jag har köpt det för dyra pengar..-=)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

bara grattis då.. här i stan kan den ligga på 15-20, o det vill man inte ha i sitt kar varken via avdunstnings ersättningen eller vb..

mvh manne

Det du nu nämner är en andledning att man ska köra Osmos till tex avdustningen där du bor,men landet är avlångt och stort och det skiljer nåt fruktansvärt i värden
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det du nu nämner är en andledning att man ska köra Osmos till tex avdustningen där du bor,men landet är avlångt och stort och det skiljer nåt fruktansvärt i värden

det handlar ju lite om säkerhet också att köra via en osmos, så tänker jag, får man något skit via vattenet en gång vid ett byte så kan det kosta plenty att få bort det igen i medel eller dylikt.. man har ju ändå lagt ut en förmögenhet på det som är i..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det handlar ju lite om säkerhet också att köra via en osmos, så tänker jag, får man något skit via vattenet en gång vid ett byte så kan det kosta plenty att få bort det igen i medel eller dylikt.. man har ju ändå lagt ut en förmögenhet på det som är i..

mvh manne

Det har du alldeles rätt i:smiley20:men att övertyga dem som aldrig har kört med det och det har funkat alldeles perfekt för dem så tänkar man inte riktigt så som du nu formulerar,ska jag nu säga som nu kör med osmos,som sagt ska testa det ett taga än har det inte varit nån fördel enligt mig,men som sagt ska köra det ett taga och se.Men 4 timmar på 30L och resten slabb så om man tänker på Miljön eller vattenbrist så är man inte miljövän precis:ler:
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...