Gå till innehåll

Hälla i vatten


Somrig Ostsås

Rekommenderade inlägg

Hej, jag är ny inom saltvatten och har en undring om hur man bör starta upp ett clownhotell.

Funkar detta?:

1. Köpa sand, akvarium, tester, salt, osmos m.m. Ingen LS eller djur än.

2. Hälla i sand i karet.

3. Blanda saltvatten i en hink eller liknande (är det sen bara att hälla i vattnet i karet direkt på sanden?).

4. Fylla hela karet och starta pump, skummare.

5. Vänta några dar, köpa LS.

1-4 är alltså första dagen så mina frågor är egentligen:

Hur får man vatten från hink till karet?

Bör jag fylla karet helt dag 1 och köra igång skummare och pump?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Först vatten, sendan salt. När det har blandat sig ordentligt lägger du i din sten och bygger upp ditt rev som du vill ha det. Tänk på att inte bygga hela vägen upp till ytan då du har koraller som kommer växa kanske en dm uppåt iaf.

Efter ett par veckor med enbart värme och cirkulation kommer du att få suga upp lite smuts som lossnat från stenen. Detta kommer gå rätt så enkelt till då du inte har något under stenen som samlar upp smutsen.

När du gjort detta kan du fylla på ett unt lager sand, runt 2-3cm.

En annan orsak till att man väntar med sanden är att ifall du fyller på sand först, sedan lägger i din sten och du får i en fisk eller räka eller något annat som börjar gräva i sanden så finns det en risk att ditt stenröse kommer rasa och det kan få otrevliga konsekvenser med vatten på golvet och döda djur som följd.

Lycka till och varmt välkommen till SG! :W:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enklast är hävert, i med en slang, sug upp vatten och ner med den andra änden i en hink på golvet.

Här finns en hel del nybörjarartiklar jag rekommenderar dig att läsa:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/forumdisplay.php?f=249

Ok, jag har läst en hel del, dock ingen expert såklart men jag tror jag kan tillräckligt för att komma igång. Det är bara (eller var) lite grejjer som jag inte hittat svar på i guider/böcker, typ hur man suger upp smuts :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...