Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Hello.

Vad ska man ha för filtermedia till denna? Får med 3 st runda filtermattsbitar när man köper den från pwss.se, men ska man ha nått mer i eller räcker det med dom och "krama" ur dom ibland?

Mvh: Patrik

Postat

Varför skall du ha ytterfilter? Egentligen inget "vi" använder inom saltvatten.

Möjligtvis kan man använda det till fosfatremover eller dyligt.

Har du en sump?

/Johan

Postat

Hello.

Okej okej.. Var ju tänkt till fosfat remover också.. Men då kan jag ju lika gärna hänga det i en "strumpa" löst i karet. Trodde att många körde med det? Men då skippar jag nog det.

Nix pix. ingen sump... :) Bättre att satsa på ett bra innerfilter då kanske?

/Putte

Postat
Hello.

Okej okej.. Var ju tänkt till fosfat remover också.. Men då kan jag ju lika gärna hänga det i en "strumpa" löst i karet. Trodde att många körde med det? Men då skippar jag nog det.

Nix pix. ingen sump... :) Bättre att satsa på ett bra innerfilter då kanske?

/Putte

det hänger på vad du ska använda innerfiltert till.. "filter" är den levande sten som man bygger upp sitt rev med, utöver det så finns det givetvis mycket teknik att lägga till om man vill , men inget måste, det hänger på hur pass meckig man vill bli.

mvh manne

Postat

Mekaniskt filter i saltvatten = skummare

Teorin är att i stället för att tillgängliggöra den näring som finns i "smutsen" så exporterar man den, för att kunna hålla sina låga näringsnivåer. Så fort du kör en mekanisk filtrering som inte omedelbart exporterar restprodukterna så hamnar de i nedbruten form i vattnet, och då har du egentligen inte gjort någonting mer än hindrat partiklarna från att cirkulera i vattnet synliga...

Rätt, eller fel tänk, det får man se lite hur man vill. Lasse tex har visat i ett flertal akvarier att det går att driva saltvatten via biologisk nedbrytning istället för skummning.

B!

Postat

Har faktiskt en sådan redan så det var ju bra..

Men jag tror inte jag har sånt filter i? Har bara "vanlig" filter massa, rätt grov om man säger. Vart kan man köpa sådant filter som du menar? :)

/Putte

Postat
Har faktiskt en sådan redan så det var ju bra..

Men jag tror inte jag har sånt filter i? Har bara "vanlig" filter massa, rätt grov om man säger. Vart kan man köpa sådant filter som du menar? :)

/Putte

Jag använder vanligt vadd.

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...