Gå till innehåll

Eheim 2213 Ytterfilter.


Puttegusten

Rekommenderade inlägg

Hello.

Okej okej.. Var ju tänkt till fosfat remover också.. Men då kan jag ju lika gärna hänga det i en "strumpa" löst i karet. Trodde att många körde med det? Men då skippar jag nog det.

Nix pix. ingen sump... :) Bättre att satsa på ett bra innerfilter då kanske?

/Putte

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hello.

Okej okej.. Var ju tänkt till fosfat remover också.. Men då kan jag ju lika gärna hänga det i en "strumpa" löst i karet. Trodde att många körde med det? Men då skippar jag nog det.

Nix pix. ingen sump... :) Bättre att satsa på ett bra innerfilter då kanske?

/Putte

det hänger på vad du ska använda innerfiltert till.. "filter" är den levande sten som man bygger upp sitt rev med, utöver det så finns det givetvis mycket teknik att lägga till om man vill , men inget måste, det hänger på hur pass meckig man vill bli.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mekaniskt filter i saltvatten = skummare

Teorin är att i stället för att tillgängliggöra den näring som finns i "smutsen" så exporterar man den, för att kunna hålla sina låga näringsnivåer. Så fort du kör en mekanisk filtrering som inte omedelbart exporterar restprodukterna så hamnar de i nedbruten form i vattnet, och då har du egentligen inte gjort någonting mer än hindrat partiklarna från att cirkulera i vattnet synliga...

Rätt, eller fel tänk, det får man se lite hur man vill. Lasse tex har visat i ett flertal akvarier att det går att driva saltvatten via biologisk nedbrytning istället för skummning.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...