Gå till innehåll

balling blandning


Andreas N

Rekommenderade inlägg

Jo jag har nu försökt att höja min magnesium som för en vecka sedan låg på 1170. Mitt mål är att få upp det till 1320.

Jag har då blandat till i en 1,5 liters flaska 150 gram MgCl2 + 19gram MgSulfat + lite salt. detta har jag doserat lite var gång jag gått förbi karet i sumpen under ett dygn för att sedan blanda till en lika dan satts igen.

Nu har jag gjort så här i en vecka men mitt magnesium har inte höjt sig ett dyfft.

Vad kan vara för fel eftersom det inte går upp?.

Min salt halt är 1,025

Jag har anv mig av salifert test + zera och de visar samma resultat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det är 800 liters karet du ska höja så går det åt totalt ca 1kg magnesiumklorid för att nå till 1320, då är inte eventuell förbrukning inräknad.

Kör du med både klorid och sulfat så går det åt 910g klorid och 114g sulfat.

Jag hade höjt upp med 1004g mg klorid enbart.

Fortätt som du gör, men skippa saltet och sulfaten. Du ska ju bara ha upp värdet.

Helt plötsligt så hoppar det bara upp, det brukar vara segstartat att få igång mg höjning.

Mao så är 150g inte särskilt mycket.

Hur är dom andra värdena Ca och kh?

Har du någon annan tillsats för att hålla värdena stabila, balling eller kalkreator?

Tanka ner Aqua calculator, finns en länk någonstans på guiden. Den är grym.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag får fortsätta tillsätta mgcl2 då. Jo aqua calculator har jag redan installerat och det var där jag såg att jag skulle tillsätta ca 150gram/ dag i 8 dagar för att nå mitt önskade värde.

På tal om TM bio magnesium så har jag förbrukat 2st 1,5kg burkar sedan i februari och har aldrig fått upp mg över 1200 på denna period. Därför tänkte jag prova balling för att det kanske var billigare och effektivare.

Mina problem med overkligt stor förbrukning av både MG och Ca starta efter att jag satte dit 2st 400watts MH på karet.

Mitt Ca är nere på 320 trotts att jag hällt i en 1,8kg burk med bio Kalcium på 2 månader. jag höll upp med bio kalcium under 8 dagar då jag doserade Magnesium för jag tänkte att det är ju viktigt att få upp Mg för att få ett rätt Ca värde.

På de 8 dagar sjönk Ca från 370-320.

Mitt kh ligger på 8.

Man kanske skall ta i åtanke att fixa en reaktor för både kalcium och magnesium då detta blir dyrt med alla tillsattser.

Jag byter 200liter vatten/ månad

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du skall inte använda biocalcium för att höjja värden, skaffa balling för det ändamålet.

Jag undrade lite vad du mäter salthalt med, de känns som om du kunde ligga lite lågt.

Har du någon möjlighet att ha en annan saltis att testa ditt vatten så försök med det, då avskriver man handhavandefel/tester etc.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag lånar min pappas refraktrometer och kollar ibland så att det ej sjunker eller stiger för mkt.

Jag har även en hmmm sådan som flyter och den visar 1.023 då pappas mätare visar 1.025 och jag litar mer på hans mätare. Den som flyter skall ju tempan vara 25grader för det skall ge rätt resultat. Men jag litar inte så mkt på den.

Pappa har samma salt och samma salt halt och liggar inom normala värden i mg och Ca.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det känns som det är något lurt med dina värden, så lågt i både Mg och Ca. Inget ovanligt att man har felmätningar, även vad gäller densiteten. Din pappas refraktometer är säkert helt ok, om du ändå vill dubbel kolla så låna min eller ta med lite vatten och kom förbi vid tillfälle.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...