Gå till innehåll

Ny på saltvattenskar!


rantzow

Rekommenderade inlägg

Hej!

Är helt ny här på forumet och har lite frågor och funderingar.

Tanken när jag köpte akvariumet var först på sötvatten men efter många funderingar hit och dit så skulle jag vilja prova utmaningen med ett saltvattenskar.

Till frågorna:

1. jag har köpt ett Rio 125 akvarium http://www.fish-people.com/Tankaquarium/Rio-125.jpg och undrar om jag kan använda detta till saltvattensakvarium?

Måste jag på något sätt höja ljusrampen så lysrören kommer högre upp från vattnet (pga stänk osv) Lysrören ligger idag ca 5 cm ovanför vattnet.

2. Om man tittar på bilden av karet jag köpt så finns det enbart hål där bak för sladdarna till pump/värmare/ljusrampen.

Kan man göra ett litet snyggt större hål så skummaren får plats och blir det bra?

Sen har jag kikat runt en del på forumet och förstått att jag måste byta till bättre lysrör då det sitter enbart två 28W idag.

Alla tips/förslag på hur jag kan göra eller bör göra är till hjälp.

/ Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Försöka svara lite på dina frågor

Tror det blir svårt att höja lysrören så på mycket så du slipper stänk.Funderar du på att byta ut ljuset så finns ju färdiga ramper som du kan takhänga och har bättre ljus.

Du behöver inte byta ljus om du kör koraller som inte är så ljuskrävande tex mjukisar osv.

Som du säger är det ju bakstycket så det är ju bara gå lös med en kapskiva så en påhängningsskummare passar.Behöver ju inte vara snyggt baktill ;)

Behåller du nuvarande ljushållare finns det saltvattens rör att köpa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan.

Vi kör idag ett Juwel panorama 200 som salt. När det gäller skummaren så är det enkelt att göra ett större hål. Det har vi gjort och det fungerar alldeles utmärkt. När det gäller belysning så köpte vi en ny juwel t-5 ramp och till den ska de allra flesta märken av belysninsrör passa. Vi köpte även till reflektorer så att ännu mer av belysnngen kommer ner i karet. Men om det redan sitter en t-5 ramp på karet så är det ju bara att ta med det befintiga röret till din handlare och se om dom har några rörhemma som passar :-)

Holken

--------------------------------------------------------------------------------

Vår tråd https://saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=26981

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...