Gå till innehåll

Sjuk Sinularia?


jizeta

Rekommenderade inlägg

Har haft en sinularia sen starten i januari och den har vuxit på fint och allt sett bra ut...

För ett tag sen skaffade jag en anemon och den bestämde sig för att sitta så den kom åt sinularian så den sistnämnde fick byta sten. Efter ett tag såg den ledsen ut så jag satte tillbaka den på samma sten som tidigare men längre bak så att anemonen inte når den...är typ 8-10 cm emellan dem men den vägrar fortfarande visa sina polyper och är ihopskrumpen och tjurig. Ibland ser man några polyper på en arm men oftast inga alls. Då detta pågått i 2 veckor nu så tänkte jag att jag flyttar den ännu en bit från anemonen och då upptäcker jag att på två ställen verkar det saknas vävnad på den. Områdena är stora som en 10-öring och det ser nästan ut som om den tappat en arm fast så inte är fallet. I "såret" sticker det dessutom ut som hårda "trådar"...ser ut som fiskben...

Vad kan det vara för fel? Någon som har en aning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sinularia har ett slags "skelett" så det är nog det du ser i såret.

Orsaken till såren kan vara att den blivit bränd av anemonen. Tror inte att det är nån fara med den, dom är ganska hårda så den repar sig nog. Placera den en bit från anemonen och avvakta.

Om den är stor kan du fragga några armar för säkerhets skull.... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...