Gå till innehåll

8x54 eller 10x54w T5?


Mr Harlequin

Rekommenderade inlägg

Hej!

Ska starta ett kar som är 135x60x60. Har tänkt å ha T5 belysning, men jag undrar vilken kombination som blir bäst. Har kollat på ATIs Powermodul 8 resp 10x54w, skulle man kunna köra med 10x54w över detta kar eller är det riktigt overkill?

Tänker på så sätt att 10x54 klarar man sig långt med, även vid en framtida uppgradering av kar. Men skulle det leda till problem med detta karet(Värme eller något annat, som jag inte tänkt på.) så nöjer jag mig med 8x54w.

Hur högt över ytan hänger era T5 belysningar?

Tack på förhand!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8x54W räcker gott för normala behov, men har du råd med 10x54W och har planer på att fotografera mycket eller vill köra med gradvis ökning och minskning av ljusstyrkan under dygnet (simulera solens dygnsrytm) kan det dock vara bra med så många lysrör som det får plats med, för att ha möjligheten att dra på mycket ljus som möjligt under kortare perioder och köra med färre lysrör tända resten av belysningstiden för att inte bränna koraller och hålla nere värmetillförseln, elförbrukningen och slitage på lysrör etc. Det är ju inte nödvändigt att ha alla rören i armaturen tända hela belysningstiden, utan man får koppla grupper av dem på olika tändnings- och släckningstider. Även kul att kunna variera så mycket som möjligt och kombinera ihop olika typer av rör med olika färgspektra.

Jag har inte koll på måtten och ljusspridningen på de armaturer du nämner, men gissar att det kan vara svårt att få ned allt ljuset om du hänger armaturen högt upp, såvida du inte har inbyggnad ovanför akvariet som skärmar av och reflekterar ned ljuset. Jag tycker att oftast blir det bäst att placera t5 belysningen så nära vattenyten som möjligt, dock med en marginal för att förhindra att armaturen blir allt för nedstänkt av saltvatten om man kör utan täckglas (eller liknande) samt eventuellt även en marginal i forma av en luftspalt för ventilation (t.ex. från en fläkt vid sidan av akvariet) om man har problem med hög värme. Skall man ofta i och fixa i karet bör armaturen vara placerad eller hängd på ett sätt som gör den enkel att flytta eller höja för att komma åt att dona i akvariet utan att slå i armarna i armaturen, men ändå kunna utnyttja ljuset från armaturen för att se vad man gör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...