Gå till innehåll

Varför går mina pumpar sönder?


kimholm

Rekommenderade inlägg

Jag har under de senaste 5-6 dagarna kört igång/flyttat ett begagnat saltvattensakvarium. Under denna tid har ett ytterfilter och två skummare gått sönder.

Först ut var ett ytterfilter (Fluval 405) där impellern pajade. Köpte en ny och nu snurrar det på för full.

För att kunna lyfta allt levande från det begagnade akvarium jag köpt så införskaffade jag ett begagnat akvarium som ett slags karantän. Till denna burk köpte jag en begagnad Deltec MC500 som snurrade på i 5-6 dagar tills det igår blev bäcksvart i lägenheten. Efter lite sökande kom jag fram till att skummaren var orsaken då dess pump är helt död. Hittade lite korrosion på stickproppen och denna luktade även bränt så jag anar att lite fukt lyckats smyga sig in i elektroniken. Antar att den enda lösningen är att köpa en ny originalpump (1200:-) vilket gör denna billiga begagnade skummare rätt dyr..

Eftersom "karantänskummaren" pajade och allt levande flyttats till karantänburken under helgen kändes det viktigt att få igång skumningen. Så jag gjorde några mindre modifieringar av den riktiga skummare som följde med det finare/större/riktiga akvarium som jag köpt begagnat. Denna skummare är av modell Aquamedic Turbo floator 5000 SHORTY med en AM Oceanrunner 3500.

Det hela gick igång kanon och skummade på fint hela kvällen.

Imorse stod skummaren still och pumpen lät illa. Jag monterade bort pumpen och öppnade den för att se att även denna impeller nu pajat.

Jag har givetvis pumparna vattenfyllda innan jag drar igång dem. Jag har laddat ned manualer på pumpar/skummare från nätet och läst dem innan jag kört igång dem. Jag har monterat grendosa för elen upp och ned en bit från akvariet och alla sladdar har ett "häng" så att ev. vattendroppar faller av innan de når grendosan.

Efter dagens missöde har jag även plockat ned och monterat isär alla akvarieprylar och lagt dem i varmt vatten blandat med ättika för att göra rent dem ordentligt.

Visst, saker går sönder och begagnat är begagnat. Men detta känns som extrem otur eller, kanske mer troligt, att jag gör något fel vilket är anledningen till denna tråd. Har ni några idéer kring vad som kan orsaka alla dessa problem?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, på så och vis skönt att höra någon hålla med om att oturen är boven och inte min hantering/installation av grejerna. Någon annan som har något tips, eller som har råkat ut för något liknande och lyckats spåra problemen till något annat än otur?

Jag har nu testat limmat min impeller till skummarpumpen i min Turbo floator. Använde Tangit då jag hade det hemma. Tror ni det håller? Finns det någon risk att använda Tangit på detta sätt, jag menar om det kan släppa ut något oönskat i vattnet?

Någon som har koll på om och var man kan köpa en ny impeller annars? Ungefärlig kostnad och leveranstid (burken är ju skummarlös just nu)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

JA, verkar som om min tur har vänt. Nu har jag chansen att beställa en liten plastbit för 500DKK + frakt m.m. från Köpenhamn! ;)

Skämt åsido, tack för tipset.

Ska dock testa min limmade impeller innan jag köper en ny.

Vore intressant att höra vilken livslängd ni förväntar er av era pumpar, skummare och liknande teknik samt vilket underhåll ni räknat med i livslängden?

De grejer som nu pajat för mig är tillsynes välskötta och alla nyare än 3-3,5 år. Har mina trasiga pumpar gjort skäl för sitt nypris eller inte?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...