Gå till innehåll

Skummarfunderingar....


Benighted

Rekommenderade inlägg

Hej alla,

Som en del av er vet om så planerar jag ett nytt kar som kommer vara i omgivningarna av 450-550L så samtidigt kollar man teknik som skulle passa det karet. Prioriterade egenskaper är: Energisnålhet, Effektivitet, Tystnad och Kvalité. Pris är självklart en parameter också, ingen vill väl betala extra om man inte får nåt extra, men finns det en skummare som är klart bättre än en annan och kostar nån tusenlapp extra så tycker jag det kan vara värt det. Primär inriktning på karet kommer att vara SPS, och mängden fiskar tror jag kommer bli rätt låg, så det blir sannolikt inte ett högt belastat kar.

De skummare jag kommer tänka på är:

Deltec APF600: Billigast, har ett riktigt bra förhållande på kvalité/pris som jag ser det, gillar Deltec känslan, välbyggt och stabilt. Minus, ja, lite gammal design kanske, ser inte lika "fin" ut som de andra.

ATI BM 200: Otrolig prestanda/pris förhållande, men min tveksamhet när det gäller dessa är kvalitén, den verkar lite sådär, hatar när saker går sönder av normalt användande.

Deltec SC 2060: Ja, dessa ser ju trevliga ut, alla de egenskaper som jag vill ha, men frågan är om det är lite overkill för karet, den rekommenderas för 1400L med normal stocking.

Grotech HEA150: Vet inte, känns inte som den modernaste designen på den här, och tror jag skulle hellre välja en APF700 än den, men vad säger ni andra?

KZ Revolution S: Känns lite överprissatt tycker jag, är säkert en bra skummare, men tror inte den riktigt är värd pengarna, igen, har nån nåt övertygande argument för denna så kanske den kan bli intressant..

Fauna Marin Skummare har jag också funderat på, men för mer eller mindre det priset kan man ju köpa en Deltec SC 2060 som ser betydligt stabilare ut, drar mindre ström och så vidare.

Bubble King, njee, tänker nog inte betala så mkt i premium som dom tar för dessa, även om det lär vara kanonskummare.

Alla tankar och idéer emottages tacksamt :).... Även såna som handlar om att bygga en egen skummare om nån har tips på en bra design som blir bättre än de man kan köpa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, jag har läst på en del om Bubble Magnus, säkert trevliga skummare, men tror inte de följer min strategi VVMiC (våga vägra Made in China). Betalar hellre några tusen extra för en produkt tillverkad i EU där det finns åtminstone krav på arbetsgivarvillkor och inte människor utnyttjas. För mig känns det i.a.f. bättre att veta att den som byggde ihop min onödiga lyxpryl fick en rimlig lön för sitt arbete, och inte känslan att man utnyttjar någon bara för att dom måste göra det billigt (Ja, jag vet att jag är störd, men sån är jag, ideologin före plånboken.. :)).. Ja jag vet att säkert en del av komponenterna är tillverkade i låglöneländer också, men man kan ju inte ringa och fråga tillverkaren om varje komponent ;)

Mr. B. Jag är också svag för återcirkulerande design, med lång dwell time i reaktorkammaren, mindre troughput men högre rening per loop.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Egentligen är väl den där designen mer lik ATI:s teknik, förutom att den liknar KZ? Då den kör med meshwheel, medans KZ kör med en helt annan teknik med ett munstycke som skapar skummet, tror det munstycket är patenterat så den skillnaden som finns för den tror jag inte nån annan skummare har. Sen är det många som designar sina skummare efter KZ, men tror inte att konformen tillför så jättemycket i skummarens effektivitet.

Men skummaren du länkar till är ju intressant på sina egna meriter, har några bra saker i sin design, så som en bubble plate, meshwheel och reglerbar utgång...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, jag har läst på en del om Bubble Magnus, säkert trevliga skummare, men tror inte de följer min strategi VVMiC (våga vägra Made in China). Betalar hellre några tusen extra för en produkt tillverkad i EU där det finns åtminstone krav på arbetsgivarvillkor och inte människor utnyttjas. För mig känns det i.a.f. bättre att veta att den som byggde ihop min onödiga lyxpryl fick en rimlig lön för sitt arbete, och inte känslan att man utnyttjar någon bara för att dom måste göra det billigt (Ja, jag vet att jag är störd, men sån är jag, ideologin före plånboken.. :)).. Ja jag vet att säkert en del av komponenterna är tillverkade i låglöneländer också, men man kan ju inte ringa och fråga tillverkaren om varje komponent ;)

Du har sunda värderingar att den som gör din skummare ska ha en bra lön det tycker jag med.Själv valde jag en BK skummare som jag tror e gjord i EU dyr men väldigt bra.Jag tror det mesta i våran hobby e Made in China på teknik biten men ofta framstår det att det är från EU.Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med tanke på att allt jag äger helt, eller delvis producerats i asien, så har jag slutat bry mig. Kallsinningt kanske, men jag tröstar mig med att det ända sättet för länder med ett klimat som motsvarar det vi hade i industrialliseringens inledning att komma ur det klimatet är handel, och med den påföljande ökat välbestånd.

Kan jag bidrar jag helst med cash till lokala handlare, men därefter är det billigaste som gäller. Och med tanke på min ekonomi så är det ofta så att jag helt enkelt inte kan bidra till lokala handlare med det pris de marknadsför sig med. Jäkla tur att salt är så tungt att det inte lönar sig att ta på nätet i någon större utsträckning...

Annars hade min lokala handlare inte vetat vem jag är;- )

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...