Gå till innehåll

Oscar Intresserad Nybörjare :)


Skalman86

Rekommenderade inlägg

Hej blev medlem idag :) o har lite frågor :)

Har tidigare haft sötvatten akvarium men tycker att salt akvarium är snyggare och blivit mer intresserad av att bygga om lr byta till mig :)

Jo de är så att ja har redan ett akvarium på 550L och ett mindre på 100L som ja hade tänkt använda som sump, men så var ja inne på en sida o läste att ramen får inte vara i någon metal för då kan vattnet förgiftas. O mitt akvarium har en aluminium ram, är de några problem? Och kan ja på något sätt bygga om mitt akvarium så att de fortfarande går att använda?

Finns det någon bra sida där det står vad som behövs inköpas till akvariet?

Och några smarta grejer jag ska tänka på då ja har allt i rullning innan ja lägger i fiskar?

Kanske bäst att fixa så vattnet går runt och har rätt värden o sen skaffa koraller o låta de anpassa sig o sen till sist ha i fiskar?

Kom gärna med tipps och råd :)

MvH Oscar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen till SVG!

Börja med en bra bok, helst flera för din planering innehåller redan ett par riktiga minor;)

Ta en titt om du hittar en lokal saltvattensakvarist så du förstår vad du ger dig in på, samt så kan du få mycke hjälp med uppstarten.

Det är även guld värt med telefon/teknisk support den sena kvällen allt går fel.

Man kan täcka den mest exponerade ytan av aluramen med lite silikon, spesiellt mittenstagets nitar sör dom är extra känsliga.

Standard utrustningen är en bra skummare, mycket flöd i form av streampumpar (ca 30-50ggr akvariets volym) och hysat mycke ljus ca 1 watt litern om du skall ha koraller.

En massa levande sten, ca 50kg i ditt fall.

Bra saltmätare(refraktometer) inte en vipparmsmätare.

Osmosfilter för vattnet du skall använda.

Salt.

Tester, det blir en bunt såna...

Räkna på en kostnad på ca 50-100kr litern för utrustningen i inköp, så det kunde vara bättre att börja kring 200 liter +sump.

Du måste dock ha mera kött på bena själv innan det är vettigt att ge dig en massa "tipps", annars kommer de bara bli fel om du inte kan grunderna.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Oscar och varmt välkommen till SG! :W:

Som nybörjare är det lätt att man kastar sig in i allt med stor aptit och glömmer en del småsaker på vägen. :)

För att du inte ska uppfatta detta som något negativt ska jag säga att många missar ett par viktiga saker att känna till.

För det första så har vi en utmärkt sökfunktion uppe till höger i menyraden där du kan söka efter det mesta här på guiden. Skriver du i tex "aluminium" så hittar du en del trådar som har detta ord i sig. Tycker du att det är för brett så kan du klicka på avancerad sökning, då kan du välja i vilka delar av forumet som du ska söka i, tex just denna avdelning då det kan tänkas att fler nybörjare har ställt frågan förut. Där kommer du att hitta svar på din fråga. ;)

En annan bra länk är tråden som är klistrad längst upp i denna forumsdel:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=11407

Ännu en bra sida är den delen som heter "Nybörjarartiklar" som du hittar på denna sidan:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/forumdisplay.php?f=249

Ett annat bra tips är att du köper eller lånar en bok eller två som kan hjälpa dig på vägen, ett bra tips är följande:

https://www.saltvattensguiden.se/produktguide/showproduct.php?product=73&cat=3

post-1377-14468918150838_thumb.jpg

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar så himla mycket för alla svar och kommentarer :). Har som sagt länge tänkt att starta ett salt akvarium men aldrig vetat riktigt hur man börjar o går till väga, så allt ni skrivit har fått mej mer taggad till att plugga mycket mera osv :).

Blir till att börja lite smått med att testa i mitt 100L akvarium ( om de inte är för litet? ) o sen använda mitt 65L till sump. Ska finnas någon akvarie uthyrare i trakterna som hyr ut lising avtal till företag med salt akvarium, så ska försöka få tag på han o se om han har något avtal som går ut o kanske har tur att få köpa några koraller o lite till.

Tack för allt igen :) o så får vi se om några månader kanske ja lägger upp lite bilder på mitt lilla akvarium :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

100 liter är alldeles utmärkt att starta med, så det ska nog gå fint ska du se.

Börja med salt, osmosvatten och levande sten och vänta lite med koraller.

Ta gärna också och läs igenom en del av trådarna här på guiden som behandlar akvarier i din storlek, och se hur de har gjort för att få tips om lämpliga prylar att använda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och välkommen :)

Tycker att 100l är perfekt att börja med för att få känsla för det och sen kanske gå upp till större sen. Själv kör jag på 112L just nu (du kan ju kolla på min tråd som finns länkad i min signatur och se hur det kan se ut med ett litet kar).

Håller på och planerar ett nytt större kar, och tycker det är bra att man fått lära sig grunderna i ett lite mindre kar så att det blir lättare att inte göra misstag i det stora sen, tro mig, man lär sig hela tiden och skulle jag startat upp med ett större direkt hade jag gjort missar som jag helt klart ångrat bittert då de kan vara väldigt svåra att åtgärda när det väl blivit fel.

Som sagt läs på här och på andra ställen på nätet, snacka med andra saltisar och försök hitta en person att använda som mentor, så man inte lyssnar på 10 olika personer med olika ideologier som kanske inte fungerar ihop.

Och sist men inte minst, "ta't lugnt", det är nog det viktigaste i Saltvattenshobbyn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...