Gå till innehåll

Dödens akvarium!


Uzkar

Rekommenderade inlägg

Du får ursäkta mina dumma frågor. Har faktiskt skrivit ut saltvatten for dummies.. Nyttig läsning. När det gäller min lokala saltvattenakvarist så finns det tyvärr ingen, finns 3 akvarieaffärer i Skellefteå och bara en har ytterst lite saltvatten. Skulle behöva ett studiebesök hos nån som vet. Kanske finns nån i Skellefteå som vill lära ut?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen.

Gjorde ett ganska stort vattenbyte 3 dagar sedan (50 liter).

Nu är värdena:

27 grader

Salt = 1.024

PH = 8

KH = 8dKH

NH4 0 ,25

NO2 = 0

No3 = 50

PO4 = 0,25 cirka

cu = 0

Ca = 480

Nu till frågorna. Varför högt no3 när jag har ca 25kg levande sten och nått slags nitratfilter (tror det är det, fick med det när jag köpte stenen, står bara seastorm på det) eller är jag ute och cyklar?

Kan det vara så att stenen jag har är död? Och blir ett Nitratfilter "mättat" (vet inte hur länge det gått)?

Fråga 2.

Har börjat se massa små djur i karet dom är ca 5mm, genomskinliga, har massor med ben och ganska långa antenner. Vad kan det vara för djur? Bra eller dåligt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför högt no3 när jag har ca 25kg levande sten och nått slags nitratfilter (tror det är det, fick med det när jag köpte stenen, står bara seastorm på det) eller är jag ute och cyklar?

Kan det vara så att stenen jag har är död? Och blir ett Nitratfilter "mättat"

Det tror jag verkligen inte, betänk att den viktigaste funktionen för levande sten är att förvandla ammonium/ammoniak till nitrit och sedan nitrat dvs nitrifikation.

Sen att levande sten även kan göra "det motsatta" att förvandla nitrat till kvävgas dvs denitrifikation innebär inte att man kan förvänta sig att levande stenen ska kunna sänka nitraten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...