Gå till innehåll

Var jag dum? disktrasa i vattnet...


Jurgonh

Rekommenderade inlägg

Min skummare, Deltec MCE600 levde om riktigt ordenglit i början.. fick tipset om att ställa pumpen inne i skumamren på en bit svamp för att få bort vibrationerna.. hade ingen svamp men tänkte att det går väl lika bra med en disktrasa.. hade en tunnare vetex trasa i en obruten förpackning.. läste på förpackningen att det är 100% naturmaterial och biologiskt nedbrytbar.. tänkte att det borde väl vara ok att ha i karet... ´den var som sagt ny och jag sköljde den också väldigt noga utifallat.... så jag ställde pumpen på trasan och det blev knäpptyst.. märkte sen, ungeför för en vecka sedan att trasan var borta och att det var små små trasbitar fulla akvariet.. den hade alltså lösts upp av saltvattnet, och följt med vattnet och spridit sig i molekyler fulla karet.. plockade upp dom bitar som var lite större.. nu en vecka efter syns inget i karet, vattenvärdena är bra, bättre än veckan innan och det verkar inte ha påverkat livet i karet något alls..

Men jag blir ändå nerväs.. finns det nån risk med detta? att en hel disktrasa är upplöst i mitt akvarium? vilka risker isf? bör jag göra något? eller kan jag bara ta en cola och känna lugnet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehe

Bra att du testa först har själv haft tanken o använda det som ljuddämpare men det ska jag inte göra då hehe,

Tror det är lugnt efter en vecka om inget hänt.

Hehe ne skippa det.. även om det nu kanske inte är nån fara så var det inte så snyggt med trasbitar fulla karet...

Av nån anledning så löser saltvatten upp materialet som trasan är gjord av...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror också att du kan vara lugn, jag har gjort precis samma sak och min trasa löste också upp sig, jag lade aldrig märke till några rester i vattnet utan den saknades helt enkelt vid nästa rengöring av skummaren... Jag upplevde inga problem med mitt kar efter den malören.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...