evileye Postat 13 oktober 2009 Postat 13 oktober 2009 Hej, Jag skulle behöva hjälp med hur jag ska koppla ihop orginalbelysningen i mitt Molly då det ligger i en påse för tillfället. Jag fattar mig inte på det!Nån som kan hjälpa eller har en bild på Mollyhuven utan splashskyddet så man kan se hur det var från början ?Mvh, C Citera
HyperBamse Postat 14 oktober 2009 Postat 14 oktober 2009 Vet att jag har lite bilder på det från mitt molly men verkar inte kunna hitta dom i den röriga datorn så jag fixar nya åt BRB Citera
HyperBamse Postat 14 oktober 2009 Postat 14 oktober 2009 Fick bli några snabba bilder...Men jag kan göra en skiss på kopplingen.ps mit ser lite annorlunda ut då jag har uppgraderat mitt själv till en större lampa och där med byt ut ballasten mot en kraftigare. Citera
evileye Postat 14 oktober 2009 Författare Postat 14 oktober 2009 strålande! tusen tack!är det L eller N på ballasten som ska kopplas till inkommande ström? Citera
-=Mr_B=- Postat 14 oktober 2009 Postat 14 oktober 2009 Är väll L för Linje, och N för nolla, så båda?*bara gissar*B! Citera
Janne68 Postat 14 oktober 2009 Postat 14 oktober 2009 Eftersom du troligen inte vet vad som är vad från din stickkontakt så spelar det igen roll. Men har man den vetskapen så borde det vara lämpligast att se till att L går genom strömbrytaren.Mvh/Janne Citera
HyperBamse Postat 14 oktober 2009 Postat 14 oktober 2009 Spelar ingen roll då allt ska ju gå runt i en sluten krets eller vad man säger ... men det finns väl ett rätt och fel om man ska kolla fackmässigt... Citera
-=Mr_B=- Postat 14 oktober 2009 Postat 14 oktober 2009 Bryter du på nollan ligger det ju spänning på fram till brytaren. Med andra ord, du kan kortsluta till jord, och få en ganska ordentlig smäll... Det är därför man i fasta installationer skiljer på fas, och nolla. Här, som Stig säger, spelar det ingen större roll, skulle man få ljus-flimmer pga krypström, vänder man på stickkontakten, och problemet försvinner. (Eller så behåller man det, och kallar det månljus.)B! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.