Gå till innehåll

Högt Kh och förlorad oskuld


Adamantis

Rekommenderade inlägg

Ia Ia Cthulhu fhtagn!

Härmed öppnar jag marinakvaristikens portar!

Initialt vill jag tacka alla som skrivit före mig, i alla trådar. Ni har varit en stor hjälp i min uppstartsperiod och allmänna inlärningsfasen i saltvattens akvaristik. Också min guru och största saltförebild Manne från forumet och min hemstad, ska hyllas och sereneras för allt han hjälpt till med, förklarat och inpirerat! Hell Manne, revets enfaldige härskare och triumfant, hell dig i havsguden Poseidons namn! J0nas, ännu en salt hasselnöt, ska också nämnas som en nyfunnen salt vän och korall sugar daddy. Tack alla!

Detta är alltså mitt första inlägg på forumet. Hoppas jag kan tillföra mycket och ge tillbaka den kunskap jag erhåller och den förståelse jag får från mina tolkningar och erfarenheter.

Nu till min fråga:

Fakta:

  • Rsm130 (+ytterfilter för att öka vattenmängd)
  • Vattenbyte var 14:e-21:e dag (ambivalens)
  • LPS, skivor, knappar och lite mjukisar
  • Värden
    salt 1,024-1,025
    kH 14,5
    Ca 400 ppm
    Mg 1305 ppm
    pH ?

Om jag har förstått saken rätt är mitt uppmätta kH värde utanför gränserna för optimalitet. Efter en snabb titt på mitt kalcium (Ca) tillskott, såg jag att det även innehöll bikarbonat (och lite annat). Det är Red Seas CALK "Reef Succsess", som har använts. Jag har försökt att hålla uppe kalcium värdet genom att tillsätta var annan dag eller så. När jag såg vita utfällningar på interior, testade jag kH.

Så. Jag vill alltså fortsätta höja Ca, men inte kH. Här finns det säkert ett flertal dyra produkter att köpa, vilket är föga intresserande i nuläget (till 25:e ni vet..). MEN jag hittade en påse CaCl2 i garderoben från växtakvaristikens glansdagar. Eftersom det är kalcium utan bikarbonat torde den höja Ca men inte kH.

Nu är det alltså en fråga om dosering och lämplighet. Någon som strösslat CaCl2 i karet med framgång? Dela gärna med er! Påsen är inköpt från www.haack.se/pmdd och har flingstora korn.

Avslutningsvis undrar jag om de kalciumutfällningar jag fått, en vit beläggning på bl.a. vissa makroalger, försvinner med tiden eller om större insatser krävs. Bör pumpar rengöras osv?

Tack på förhan!

Mvh William

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja william!

var ju trevligt att du nu vågar skriva lite på detta fourm william.!

kör nu en tråd om ditt kar så vi andra kan få se hur det går hemma hos dig.!

nu har du redan sett baksidan med blandande preparat..

jag köper kalcium korid "CaCl2 2H2O" som höjer 10mg/100L per 3,7g.

ditt blandade prepart funkar kanske när man har jämna värden och tillsätter förbrukningen i karet.. inte för att höja.. 2 skilda saker..

vill du låna något test för ett enstaka prov o lägga dina pengar på lite levande istället så får jag kolla mina gömmor om det finns något kul.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kör nu en tråd om ditt kar så vi andra kan få se hur det går hemma hos dig.!

Det kommer. Är ju lite tråkigt i karet just nu, men någon bild ska jag säkert kunna få upp..

jag köper kalcium korid "CaCl2 2H2O" som höjer 10mg/100L per 3,7g.

2H2O åsyftar att man ska lösa det i vatten innan? Komersiellt preparat?

Räknar du att ditt RSM är på 100l? Med sten och sand blir det ju i alla fall under 130l.

Så, om jag stösslar i 10g av mitt mystiska lite rosa pulver, borde Ca höjas kring 20ppm enheter?

ditt blandade prepart funkar kanske när man har jämna värden och tillsätter förbrukningen i karet.. inte för att höja.. 2 skilda saker..

Precis. Planen blir att:

  1. Höja Ca med Haack CaCl2
  2. Hålla den jämn tills Kh sjunkit
  3. Lära sig den ungefärliga förbrukningen
  4. Hålla jämn nivå med komersiell produkt för Kh Ca
  5. Köpa fraggar
  6. Se punkt 3

vill du låna något test för ett enstaka prov o lägga dina pengar på lite levande istället så får jag kolla mina gömmor om det finns något kul.

Tror jag har allt jag behöver..? Skulle vara pH, men det var inte så dyrt. Något särskillt test du tänker på?

Ja, nu får det vara dax för lite kul fraggar. Om tio dagar trillar det in pengar. Då kan vi göra lite mystiska affärer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen William missat att du också blivit salt som andra från PS.Kul att få in lite mer intresanta perssoner här.

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig utan jag brukar gå till Manne jag med eftersom han är så himla trevlig ;)

Hej Ted!

Kul med lite bekanta personer! Ser att du också har ett RSM 130, känns som en smidig inkörsport.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag räknar med 100L som total vattenmängd.. när jag drog igång mitt rsm så fixade jag fyra dunkar saltvatten ,stenen , sand. fyllde i tre dunkar sen stenen o sanden , efter det toppade jag med dunk nr 4, det gick att köra karet som vanligt efter det.. handlade om kanske 1 cm som saknades..

din plan ska nog funka, men kom ihåg att testerna har en felmarginal också.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...