Gå till innehåll

T5 eller MH?


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

jag har en 250W mh i mitt 750L kar som är 180cm X 70cm, jag tänkte skaffa en till men blev lite nyfiken på dessa nya lysrör, vart finns de att köpa i sverige och vad är priset?

__________________

/Peter G

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena PG. Jag har sett att Akvariecenter i Göteborg skulle ha dessa. Rören ligger väl runt 200-250:- st och armaturerna har spridd prisbild beroende hur fräckt det skall vara. Ska du inte ha en 250 till?

__________________

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej PJ, jo om du säger det så smiley2.gif

jag tänkte mest kika lite på de olika valmöjligheterna, men det kanske blir billigare, och bättre ljus med en begagnad MH.

någon som har en till salu så maila mig

__________________

/Peter G

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan!

Jag köpte 2 st T5 rör + amatur för 4 veckor sedan. Redan efter två veckor hade flera av mina acroporor fått betyligt skarpare färger. Även mina mjukkoraller fick skarpare färger. Ljuset från ett T5 rör är mycket intensivt och ger tydligen tillräkligt med UV ljus för att påverka korallernas färgning.

Jag har som sagt inte haft dem så länge, men är mycket nöjd med dem.

Har talat med en här i London som hade totalt ca 1500 W MH i olika Kelvin tal över sitt 700 liters kar. Han provade med att tillsätta 2 st blå T5-rör och såg efter mindre än en månad en stor ökning av sina korallers färger. Två T5 gav det resultat som han försökt uppnå genom att köpa fler MH´s!

Jag gav ca 1500:- för amatur inklusive 2st rör, här i London.

Mvh Martin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Martin: Är det blå rör du har med T5? Vad tror du om att köra ett 150 w mh + 1x54 w 6500 k T5 + 2x blå T5 till ett 150x50x50? Eller enbart 4 x T5? Du verkar ha bra kläm på detta med ljus! (sedan tidigare inlägg)

__________________

Tommy

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I tyskland är dom inte så mycket dyrare....

Har sett en 2x54watt = 132.93 €

123010.jpg

Lampor Blue 27.58 €

27,58 + 27,58 + 132,93= ca 190 €x 9,05 = 1720skr

Men det finns säkert billigare att få tag på!?

Nja inte skall dubara köra med T5:or det är ju lite tjusningen med MH att få det där fladdrandet i karet!

__________________

MVH

Christian

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med Wrang om det fladdrande glittrande ljuset från MH. Fantastiskt vackert. Endast lysrör ger ett dött ljus i jämförelse. Dessutom kan de våglinser som bildas ge ljusblixtar på korallerna som kan vara nyttiga för dem.

T5 verkar vara bra som komplement. Hur många Kelvin kommer man upp i idag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har bara sett 6500 k + marine blåa rören. Frågan är hur det skulle se ut med en st 150w mh samt 2 x blå, 2 x 6500k T5 rör, med tanke på det fina ljuset från mh, om det skulle förstöras med de 6500k T5 rören? akvariet är/blir 150x50x50. Billigast är nog att köpa drosslar och lysrörshållare och bygga själv.

__________________

Tommy

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Tommy!

Ja, jag har 2 st 70W Mh sedan tidigare. Jag köpte min amatur med T5:or till ett extra akvarium som jag har i anslutning till mitt huvudkar. I mitt extra akvarium har jag en hel del acroporor och flera små "skott" som jag tagit från mina större koraller. Jag köpte ett actinic blåljus och ett på 10000K. Jag är nu så nöjd med T5:orna att jag även kommer att byta ut alla mina normala florucerande blårör i mitt huvudkar till T5:or.

Till ditt akvarium hade jag använt både MH och T5;or. Att blanda olika sorters ljus brukar ge bäst resultat.

Jag hade använt 2 st 150W MH med ett färgtal på mellan 10000-14000K. Och 2st actinic T5. Jag tror i och för sig att man kan komma långt på endast T5:or men "krämen" i ett par MH mår de flesta koraller bra av. Dessutom ger ju MH ett mer levande ljus. Om du har råd hade jag även skaffat ett T5 rör på 10000K för att kunna kompletera MH´n.

Jag tror jätte mycket på de nya T5 rören och tror att dessa snart kommer att ersätta dagens lysrör. Ett T5-rör ger 10ggr mer ljus än ett florucerande!

Mvh Martin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack f Martin för ditt svar både här och på private m.

Vore det inte möjligt för både Peter G och mig att ha en MH och 2 x T5 actinic + 2 x T5 10000k (finns de)? Möjligt är det givetvis men jag menar om det vore en vettig lösning? På det sättet får man ju zoner för olika ljuskrävande djur. I mitt fall så funderar jag på att ha sumpen mot ena kanten vilket gör att akvariet blir ca 125 långt (har inte tänkt belysa sumpen)

__________________

Tommy

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Anledningen till att jag tycker att du skall ha två MH är just för att du skulle ha ett 150 cm brett kar. Även 125 cm bredd kräver 2 st MH om man vill ha ett något så där jämt ljus. Men om du inte har något emot att ha ett starkare ljus i mitten som sedan avtar mot sidorna så funkar det säkert utmärkt med bara en MH. Kan faktiskt bli väldigt snyggt med ordentliga ljus- skillnader i akvariet, MH-effekten får du även om du bara har en. Tänk på att placera ljusälskande koraller under det starkare MH ljuset. T5 på 10000K finns!

Mvh Martin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hur är det med värme och T5?

jag hade planet på att köpa en 250W MH men det kommer nog att bli för varmt i sommar och slänga ut ett par tusen på en lampa som jag bara kan ha tänd ett par timmar mitt på dagen är lite dyrt. är T5 ett alternativ till mina lysrör för att få mer ljus men inte värme?

finns det någon här som har provat att bygga en egen kyldär manpumpar vatten genom en lång slang som ligger i enfrys?

__________________

/Peter G

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Toppfrog: 1x24 W som jag har är 576 mm, se säljes sidan!

Peter G: 20 - 30 % energibesparing, svalare armaturer och i offentliga lokaler där man bytt vanliga lysrör till T5 har man kunnat minska kylsystemen med 20 - 30 %.

Tommy

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

<DIV>Jag har under ganska lång tid sökt på internet för att hitta information om T5 belysning för salt och sötvattensakvarium. Meningarna är lite delad på vad man anser om T5 men då handlar det mest om att det finns folk som är MH frälsta och som ej kan acceptera annat. Visserligen tror jag att ljuset från MH ger ett snyggare ljus men för koraller så har det nog mindre betydelse. Det finns folk som belyser stenkoraller med T5 och är helnöjda. Den första reaktionen man får vid byte från MH till T5 är att korallernas färger blir skarpare och tydligare. Sedan finns det ju egentligen fler fördelar med T5 mot MH: mindre värmealstrande, spritt ljus i hela karet och ej "hot spot" som du kan få med MH. Jag är positiv till T5 men jag tror att en kombination är allra bäst så en MH kompletterad med T5 blir nog det klart bästa, både för koraller och synintrycket av akvariet. Hållbarheten hos T5 rör sägs ju vara lång men de som testat har upptäckt att ett byte/år är att rekommendera.</DIV>

<DIV>Jag har själv ingen erfarenhet men jag har läst mig till detta på internet.</DIV>

__________________

Tommy

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det vanliga HF-don (Högfrekventa don) som används som tändare till T5-rör månne ??

eller är det någon HELT annan tändteknik ?

__________________

MVH.

//Cyruz

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört 2st 54W T5 på ett vanligt 58W HF-don i över ett halvt år och det har funkat bra.

Nu har jag precis byggt klart en armatur med 4st T5-rör som bara är 18cm bred. Kanske kan ta lite bilder på det hela om jag lyckas låna en kamera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kanske blev lite oklart? Bredden är 18cm, längden 120cm och där sitter 4st 54W med lite blandade rör.

Som HF-don har jag en osram quicktronic fq 2*54W och en osram quicktronic 2*58W

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe ja du eller så var det haf som inte fattade??? *ler*

Vad är det för skillnad på fq å inte.

Ser att du skrivit detta bakom quicktronic..

Vart har du köpt dina lysrör, drosslar, é dom dimmbara?

__________________

MVH

Christian

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

FQ är namnet på osrams kraftigare T5 och det finns en lite svagare sort som de kallar FH. osram.se

Lysrören har jag köpt från akvarieudstyr, det nya HF-donet har jag köpt på en lampaffär nere på stan och det andra hf-donet har jag hittat i en skrotbinge på skolan.

De är tyvär inte dimbara men de kostar och andra sidan bara hälften så mycket (jag gav 695:- i butik)

Anledningen till att jag använder T5 är att mitt akvarie är väldigt smalt vid kortsidorna och jag vill få plats med så mycket lysrör det bara går.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...