Gå till innehåll

Wendel 250L


_wendel

Rekommenderade inlägg

Riktigt snyggt bygge, bra jobbat

Tack så mycket:ler:

Riktigt snyggt! gillar den kompakta och "minimalistiska" kännslan, precis vad jag eftersträvar med min desing, men du kommer inte känna dig kopierad tråts att jag även beslutat mig för en 250-liters-panna, möbeln kommer gå i svart. ;)

Vilken lyx att ha alltsammans färdigt att pytsa i från ett annat kar, trodde det skulle dröja veckor innan det hände något i denna tråden hehe :)

Så till lite konkreta frågor, hur "höga" rör har du i överrinnings-kammaren? är det bara de bitarna du har på bilden man ser eller har du förlängningar?

Sedan har jag funderat på hur det kommer bli med eventuella fuktskador i trädelarna ovan, vad tror du? jag kommer att ha ett 40cm högt utrymme ovanför karet där belysning hänger, och med öppningsbara dörrar som fälls uppåt på vardera långsida. Men jag funderar på om jag kommer att behöva dra ett extra lager lack på dessa trädelar eftesom de konstant kommer att vara utsatta för ganska mycket fukt.

Så eftersom du har samma storlek på karet som mitt så blir jag lite nyfiken på vad du har för belysning?

hehe inen fara. bara kul att du gillar det :)

ja lite lyx är det ju ;)

om du kollar på mitt första inlägg så ser du ungefär hur rören ser ut. ytan i överrinnings-kammaren ligger ca 4-5 cm under ytan i karet. (mitten på t-korset på durson) ett extra lager lack skadar ju inte. bättre med för mycket än för lite. till belysningen har jag en Aqua medic MH 250W

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt!

Helt i min stil!

Tack så mycket :)

ett tips:

om du sätter en liten list på insidan i ovandelen där du har spill ljuse från belysningen så kommer intrycket att förbättras lite till..

mvh manne

bra tips. har faktiskt tänkt på att göra något sånt.

// Mvh Wendel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kopplade in uvct igår. när ja plockade isär pumpen för rengörning, så var det självklart 2 borstmaskar där i som jag inte såg och råkade peta på. Fick massor av borst i fingret. men jag tog tejp och "vaxade" fingret med. Det funkade hur bra som hällst. har inte fått några känningar av det så det är ju bra :) antar att det inte var första och sista gången man klappar en borstmask hehe.

dom lyckas ju vara överallt.

Mvh Wendel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 4 veckor senare...

jaha länge sedan man skrev något här.. har inte hänt så jätte mycket.. har köppt några skivanemoner. och en pepparmintsräka.

har fått en massa små sniglar två olika sorter. dom kommer fram på kvällen när lampan har släckts är dom bra /dåliga?

Mvh // Wendel

post-4672-14468919147545_thumb.jpg

post-4672-14468919147758_thumb.jpg

post-4672-14468919147978_thumb.jpg

post-4672-1446891914819_thumb.jpg

post-4672-14468919148402_thumb.jpg

post-4672-1446891914861_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Mycket ovanligt att "turbosar" förökar sig i akvarier. Det beror på att de har en rätt lång planktonisk fas. Men måste erkänna att dessa inte ser ur som den klassiska "turbo-bäbisen" som är en annan art (Collonista sp) utan ser väldigt mycket ut som små Trochus sp. eller Tectus sp. snäckor... GRATTIS!!!

P.S. Turbo sp. är det inte, dom har helt annan skalform. D.S

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina turbosar jag lyckas få till nästan fullstor storlek kom ungeför 4 månader efter att det var snöstorm blev bara 4 som klara sig till 2cm diameter men jag är nöjd då det var en ny snöstorm ett tag sen.Dom såg inte ut som dina om man tänker på täckningen på skalet och formen var lite anorlunda.Men oftast kallar nybörjare som jag de flesta sniglar turbosniglar somt om man handlar turbo sniglar på affärer så kan man få olika beroende på vart man handlar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...