Gå till innehåll

Wendel 250L


_wendel

Rekommenderade inlägg

Tjena.

nu har det blivit ändrade planer. Ska beställa ett 250 liters akvarie. Mått 1000*500*500.

Så jag behöver först och främst lite tipps på ytavrinningen och rördragningen. Har tänkt borra 3 hål i botten på akvariet. 1st 32mm ner till sumpen, 2st 25mm en reserv ifall det skulle bli stopp. Och ett till returen. Tänkte att jag skulle ha en (Aquabee UP3000 3000 l/h) till retur. skummaren är en MCE 600. bifogar bild på hur jag tänkt mig det. Skulle detta bli bra till mitt akvarie?

Ska även köra med UVC. Behöver man ta vattnet ifrån botten på akvariet genom UVC eller går det lika bra att köra det ifrån sumpen? Vad tror ni då om denna lösning ?

Något jag har missat, eller ska ändra på ? tacksam för svar

Mvh // Daniel

post-4672-14468918399536_thumb.jpg

post-4672-14468918399678_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kör hellre 25 ner till sump 32an som reserv.. 32an tar ju allt 25an orkar med men inte tvärt om.

se nu till att skummaren får en bra arbetshöjd i första facket..

mvh manne

Okej ja det är ju sant :)

vilken höjd rekomenderas till mce 600 ??

Mvh // Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej:) jag är mycket tacksam för alla svar.. måste passa på och säga att detta är ett mycket bra forum med massor av trevligt folk :)

regeringen här hemma fattar inte hur jag kan sitta och glo in i skärmen på massa text och bilder hela dagarna;) hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha dags för lite uppdatering.

igårdagens arbete började jag bygga möbeln till akvariet. plockade fram ett gammat akvarium, som jag kan ha till sumpJ. Jag pillade bort den gamla silikonen så jag kan dit med ny.

Lite bilder på hur det ser ut i nuläget.

Mvh Daniel

post-4672-14468918402805_thumb.jpg

post-4672-14468918403035_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns på akvariebutiker, den går att justera ca 2cm i höjd, men behövs oftast inte, höjden på den beror på var du vill ha vattennivån, nivån kommer ligga ungefär på mitten av kammen. Det smidiga med att ha så det går att justera är att den går att ta bort och rengöra om det sätter sig partiklar eller annat där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns på akvariebutiker, den går att justera ca 2cm i höjd, men behövs oftast inte, höjden på den beror på var du vill ha vattennivån, nivån kommer ligga ungefär på mitten av kammen. Det smidiga med att ha så det går att justera är att den går att ta bort och rengöra om det sätter sig partiklar eller annat där.

Okej tack. då får jag försöka att få tag i en sådan..

Riktigt snyggt hittils, fortsätt posta bilder, är påväg in i saltvattenvärlden och all inspiration är toppen! :D

Tack så mycket :ler:

kan ju uppdatera lite hur jag ligger till i dagsläget.

-Möbeln är i stort sett klar :)

-Fick hem pvc delarna idag. Som jag beställt ifrån marinshop.de, kan rekommendera den sidan. mycket bra priser där i jämförelse med sverige..

-Har beställt returpump (Aquabee UP3000)

-Väntar på akvariet ska bli klart, hoppas på nån gång nästa vecka.

Mvh Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Nu har akvariet kommit:ler:

Har satt upp akvariet på bänken och satt dit luckorna för att kolla så att det passar. Det passade:nöjd: men när jag skulle prova att sätta dit genomföringarna så var hålet till 32an 3mm för litet:smiley13: det var bara 40mm. så jä--a irriterande. Kan man slipa upp det?

post-4672-14468918719615_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grymt snygg layout!! nu blir jag inspirerad! :) planerar själv ett bygge som en "avdelare" av vardagsrummet, där den ska gå ända upp till taket, och med kortsidan in mot väggen. Men jag vill precis som på ditt undvika att ha ben på "framsidan" av akvariet, så funderar på om jag ska förankra överbyggnaden i taket. Återigen, det där kommer bli riktigt snyggt när karet är up'n'running!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar.

dags för lite uppdaterring. Det gick bra att slipa upp hålet:ler: så nu står akvariet på plats. har dragit rören. fyllt med vatten och flyttat över sten,fisk och koraller ifrån det gamla akvariet. så nu är det igång:nöjd:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt snyggt! gillar den kompakta och "minimalistiska" kännslan, precis vad jag eftersträvar med min desing, men du kommer inte känna dig kopierad tråts att jag även beslutat mig för en 250-liters-panna, möbeln kommer gå i svart. ;)

Vilken lyx att ha alltsammans färdigt att pytsa i från ett annat kar, trodde det skulle dröja veckor innan det hände något i denna tråden hehe :)

Så till lite konkreta frågor, hur "höga" rör har du i överrinnings-kammaren? är det bara de bitarna du har på bilden man ser eller har du förlängningar?

Sedan har jag funderat på hur det kommer bli med eventuella fuktskador i trädelarna ovan, vad tror du? jag kommer att ha ett 40cm högt utrymme ovanför karet där belysning hänger, och med öppningsbara dörrar som fälls uppåt på vardera långsida. Men jag funderar på om jag kommer att behöva dra ett extra lager lack på dessa trädelar eftesom de konstant kommer att vara utsatta för ganska mycket fukt.

Så eftersom du har samma storlek på karet som mitt så blir jag lite nyfiken på vad du har för belysning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...