Patrik Steen Postat 30 oktober 2009 Postat 30 oktober 2009 I morgon kommer det en och hämtar min stora vita Anemon och det sitter på en Stor sten säkert 3kg som köparen inte vill ha,om den inte lossnar hur ska jag göra då för att inte skade Anemonen finns det nåt knep? Citera
Kendra Postat 30 oktober 2009 Postat 30 oktober 2009 Jag har provat både att pilla bort den försiktigt med fingret (med handskar på, förstås;-) och att blåsa med pumpen på foten på anemonen. Båda gångerna släppte den snällt. Citera
Ragman Postat 30 oktober 2009 Postat 30 oktober 2009 det fiske o fiskar gjorde i affären var att lyfta upp anemonen över vattenytan o pilla försiktigt vid foten på den. den lossnade på någon minut efter det. jag använder ej handskar när jag pillar med mina och jag känner inget ?? Citera
Kendra Postat 30 oktober 2009 Postat 30 oktober 2009 jag använder ej handskar när jag pillar med mina och jag känner inget ??Det är mest anemonen jag var orolig för . Och så hittade jag länken som Wiking visade för ett tag sedan i en annan tråd om anemoner, där jag hade hittat "pilla och blås" - tipsen (sidan 12).https://www.saltvattensguiden.se/forumet/attachment.php?attachmentid=37428&d=1253949531 Citera
HyperBamse Postat 30 oktober 2009 Postat 30 oktober 2009 Har flyttat min genom att pillra bort foten både över och under vatten ytan, det går men brukar ta tid och inte bli så bra.Enklast är helt enkelt att sätta en pump riktad på anemonen så flyttar den på sig och där med släpper lite av kontakten mot stenen så den inte sitter så hårt.Jag har aldrig haft anledning till några handskar heller. Citera
Veijo S Postat 30 oktober 2009 Postat 30 oktober 2009 När jag hämtade en anemon så tog jag en tesked och drog på sidan på foten under vattnet där den satt fast och den lossnade med en gång kör ochså utan hanskar med små anemoner större så vill jag inte pilla för mycket Citera
ballsam Postat 2 november 2009 Postat 2 november 2009 annars kan du be personen som kommer å hämtar att ta med en ung lika stor sten i utbyte. har annars själv testat att pilla bort foten å det fungerar bra såvida inte den sitter intrökad på nåt trångt ställe Citera
Patrik Steen Postat 3 november 2009 Författare Postat 3 november 2009 Den gick loss direkt när man rörde sakta på foten tack för alla svar Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.