Gå till innehåll

Temporärt akvarium + borttagning av trådalger


conny737

Rekommenderade inlägg

Hoppas detta hamnat under rätt rubrik, hade lite svårt att hitta någon som passade.

Har tröttnat på att försöka få bort de gröna trådalger som en längre tid försökt ta över akvariet. Har provat med Sjöhare och Fosfatremover utan att få bukt med "sjögräset". Har heller inte kunnat identifiera varför det blir så mycket alger.

Så nu tänkte jag plocka ut allt levande (2 clowner, 1 Salaria, 2 blå Damseller, 1 chromis + en hel del eremiter och sniglar. Samt koraller.) Så var planen att inköpa en enkel burk (typ sötvatten) med en budgetskummare. Denna burk skulle alltså tjänstgöra som temporär förvaring av allt utplockat under tiden jag rengör akvariet.

Sedan är planen att ta ut all sten och borsta den, rengöra sanden och akvariet. Tror det kanske tar en vecka eller två (måste ju jobba också). Förhoppningsvis får jag då bort alla trådalger från stenarna (kanske finns det något man kan doppa stenarna i för att ta död på eländet, algerna alltså, utan att skada kalkalgerna som jag gärna vill ha kvar?)

Är detta en bra ide, eller är jag helt ute och cyklar. Är relativ ny, 2 år med salt, så jag är tacksam för alla tips.

Bland annat undrar jag över:

Hur stort behöver det "temporära" akvariet vara, bör jag ha sten i det under den relativt korta tid jag tänkt använda det? Etc..

mvh

Conny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jodå, det kan funka. Jag har själv gjort motsvarande när jag haft andra problem.

Om du ska använda ett temporärt kar så länge som två veckor kan det vara bra med lite sten för att inte få problem med ammonium/nitrit när fiskarna simmar omkring i sin egen avföring. Alternativt täta vattenbyten om du har en tunna bredvid.

Tänk på att syresätta vattnet om du inte kan ha en skummare påkopplad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipset!

Såg att det det finns ett 58 liters clownhotell för ca 2500 kronor med allt inklusive, funderade på ett sådant. Kan man ju använda som karantän efteråt.

Men 58 liter är kanske för litet för mina fiskar, även om det är en relativt kort period? Inga fiskar är längre än 4-5 cm. Glömde skriva att jag har 4 st räkor också.

Två veckor är väl en maxperiod, räknar med att det kommer att gå fortare.

mvh Conny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...