Gå till innehåll

planktonreaktor!


Fagerberg

Rekommenderade inlägg

Det hjälper om man är liiiite mer specifik när man frågar;)

Jag har lite erfarenhet av att odla plankton, dock inte med någon köpes reaktor utan DIY.

//NiXoN

tjena jo klart hehe men såg ett limegrönt rör på en hemsida där stod planktonreaktor så jag hade ingen anning :S men den såg jäkligt avancerad ut med den färgen :P är det lönt att försöka odla eller det räcker med såna planktonmedel som jag har sett i butiker?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du något som äter phytoplankton är väl den mest relevanta frågan?

Musslor och en del mjuka koraller äter phyto, medan dom flesta acroporor och andra koraller är rodjur som äter zooplankton.

Att tillföra phyto är en belastning för karet i sig då man inte kan filtrera ut odlingsvattnet som innehåller en hel del näringsämnen.

Så om man inte vet att man har något som absolut behöver phyto så skall man nog skippa de hela...

Att odla phyto är dock enkelt men kräver lite slabbande, dom dyra phytoreaktorerna är enligt mig overkill för en vanlig akvarist.

Man klarar sig bra med några flaskor/glasbehållare, luftpump, ett lysrör, startkultur och näring.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...