Gå till innehåll

Mitt nya kar...


Mattias Malmö

Rekommenderade inlägg

Lite passiv här nu... många trevliga saltvänner kanske undrar vad som händer... tänkte bara ge en kort info.

Nuvarande RSM130 går på sparlåga - jag utfodrar och byter vatten men inte mer, ungefär. Inget nytt köps.

Större kar planeras - men då behövs det pengar. Ca 23000 har jag räknat med att behöva lägga för att få ihop ett hyfsat 375 liter. Egentligen var planen att köpa ett kar och starta upp utan belysning (och kanske nån annan teknik) och låta det köras in under ett par månader medan jag sparar ihop till belysningen. Men så sprang jag ju på Lagges prisvärda belysning - så nu sitter jag här med en 6*54 T5-ramp och inget kar och måste fortsätta spara för att få ihop resten av grejerna. Till råga på allt smällde min datorskärm förra veckan och lite annat har börjat falla i bitar också här hemma så det blir till att byta ut lite annat smått och gott först. Men jag misströstar inte just nu - det kommer ta lite längre tid bara.

Så - jag är fortfarande med i hobbyn och allt, men just nu mest på den nivån att spara undan pengar - och det är ju kanske inte det roligaste att diskutera här... plus att man vet ju ungefär hur man gör så det är väl inga direkta råd som behövs heller. Återkommer kanske i den frågan när jag har ett kar på plats och ska börja fundera på cirkulation, skummare och grejer....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pengar är alltid bristvara.Vissa tycker man kanske är snål som försöker komma undan billigt med DIY osv men jag tycker det är smart.Jag själv kör (Joakim von anka) metoden spendera så lite som möjligt.

Jag har lagt ut runt 7000 sammanlagt på mitt 350 liters hörnkar men det var köpt begagnat och belysningen är bara 250W mh med 1x30Wt8 och en 1X15Wt8 och jag har bra tillväxt på mina sps och lps.

Jag kör en MCE600 skummare som funkar kanon men detta hörnkar kommer inte få gå så länge eftersom Banverket kommer lösa in huset och då får jag nog lägga ner det eftersom jag har lagt undan till ett 800literskar.

Sen att allt annat krashar när man vill ha något händer alla.Besiktade nyss merchan och fick en 2a.Bra tänkte jag övre spindel led billigt.Nja inte om man kör mercedes var tvunken att byte hela länkarmen till en kostan av 1700 så jag köpte till andra sidan på en gång ;P

Aja nu pratar jag på för mycket hoppas du kommer igång under vintern så man får enu en tråd att följa.

MVH.Ted molin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...