Gå till innehåll

Fragga Klyxum simplex


StatusQ

Rekommenderade inlägg

Min Klyxum simplex börjar bli lite stor och jag tänkte fragga den.

Taktiken är avklippning medels sax och sedan tandpetare och gummisnodd på en sten.

Mina frågor är som följer:

1 - Bör detta göras i karet eller utanför (i luften eller saltvattensbalja).

2 - Är detta bäst sätt att utföra ingreppet på?

Klyxum simplex

attachment.php?attachmentid=37979&d=1254742914

fast ännu större i dagsläget

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sax eller rakblad. Själv använde jag en hobbyskalpell.

Var dock medveten om att korallen inte blir så glad av detta. Den kommer nästan garanterat att överleva, men den kan skicka ut nått ämne som inte uppskattas av övriga koraller. Troligen inget som är särskilt farligt, men hela våran burk reagerade negativt när vi fraggade av några ordentliga grenar från våran (å vi har trots allt nästan 800L i systemet). Det krävdes ett kolbyte å några dagars filtrering innan våra SPSer såg glada ut igen.

Men själva fraggningen skall inte vara några problem i sig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Går både att ta ut den och klippa/skära eller göra det på platts.Men som Erik säger är det bra att byta kolet då dom brukar he ut lite gift i vattnet som andra koraller kan reagera på.

Tandpetare och gummisnodd har jag provat och det funkar.Vissa bitar har jag bara använt mig av en snodd runt en sten lite löst och haft den på ett lugnare ställe i karet dom brukar fäxa fast rätt fort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren.

Det var just det här med gifterna som skickas ut som jag hade i åtanke, därför jag funderade på att göra det i ett separat kar, men jag antar att den fortsätter sprida gift även efter fraggning?

Har ju ett RSM 130L och det känns ju bättre att veta om det finns en risk med att göra det efter som jag inte vet så mycket om korallen.

Har ni någon aning om hur fort de växer fast?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mina har växt fast inom en vecka eller 2 och jag har själv ett RSM.

Ta lite vatten i en skål

Flytta över hela korallen till den.

Klipp av det du vill fragga fraggarna kan ligga i skålen tills du fraggat det du vill ha.

Flytta över huvudkollonin till karet.

Sen är det bara att ta upp fragg efter fragg och fragga och sedan lägga ner i karet eftersom.

Placera dom inte så att strömmarna i akvariet blåser direkt från dom på någon av dina andra koraller tex sps/lps utan gärna så nära avrinningen som det går.

Detta är hur jag gör det kan hända att andra gör det anorlunda.

MVH.Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, blir svårt med avrinningen men jag får göra ett försök. Spelar det någon roll hur stora bitar man tar? Skulle man i princip kunna dela den vertikalt på mitten?

Hur återhämtar sig huvudkolonin efter behandlingen? Såren gissar jag läker men växer det ut nya armar på den "tomma" ytan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag skulle dela den på mitten skulle jag sätta den skurna sidan mot stenen.Blir en stor fot men jag får nog låta någon annan svara på det eftersom jag har inte fraggat någon på det sättet.

Huvudsaken är att du får med polyper på var bit du fraggar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...