Gå till innehåll

Kylare utomhus?


sequencezero

Rekommenderade inlägg

Tja!

Jag funderar på att ställa min AM Titan 2000 utomhus då den värmer nått fruktansvärt inne. Har försökt att föra bort värmen med hjälp av en tratt i rostfritt stål som går ihop till ett 100mm rör och där sitter en kanalfläkt som flyttar luften ut, men det blev tydligen för mycke motstånd så all luft gick tillbaka in i kylaren och resulterade i motsatt effekt och värmde vattnet istället.

Tänkte självklart bygga ett slags vind och regnskydd för den men det jag funderar på är när det blir vinter, minus grader och snö, är det något speciell som jag behöver tänka på? Typ isolera slangarna (böjbar PVC)? Isolera huset den ska stå i?

Den kommer att stå precis utanför ytterväggen men det dumma är ju att slangarna går in på baksidan på den och där kastar den ju ut den varma luften så har ni några tips på hur jag kan föra bort den varma luften men ändå hålla regn, snö och vind borta?

Precis där slangarna går in kommer det sitta två kulventiler (en på inlopp och en på utlopp). Kommer detta utgöra något problem tror ni (typ frysa)?

Är det någon annan som har gjort något liknande och isf hur löste ni det??

Tacksam för alla råd och tips.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Om du är rädd för att kylaren ska ta stryk under vinterhalvåret kanske det räcker med en vanlig vattenbalja som du låter ett par meter slang ligga i, det bör väl kunna kyla ner ett normalstort kar kan jag tycka, speciellt när det fryser på. Cirkulation i slangen är ju ett konstant måste så klart, men det är det ju genom kylaren också, så inget nytt där egentligen.

Står den bara skyddad annars så tror jag inte det är några problem, kabeln bör väl vara skyddad då det är ett akvarietillbehör, med allt vad det innebär av spill och stänk.

En kille i Malmö har satt sin på altanen med två hål i väggen bara, kylaren står i en snygg träbur köpt på IKEA eller nåt, en sån där man förvarar saker i som är gjord som ett "nät" av träbitar.

Vill du isolera slangarna så kan du ju köpa skumplaströr som finns på byggvaruhusen, det isolerar ju rätt hyfsat.

Lycka till, och ge oss gärna bilder på det hela. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja! Jag gjorde så att jag ställde min kylare under taket på baksida . Sen har Frugan ställt några låder runt den så att den står lite skyddat. Sen borrade jag hål rakt igenom väggen och drog rören. Har sett till att inte köra när det början bli för kallt ute/ minus utan då kanske den fryser. För jag har bara värme problem när det är riktigt varmt ute på sommaren typ.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...