Gå till innehåll

Färg till DIY-levandesten


Mejsel

Rekommenderade inlägg

Har testat mig fram till en bra mix av vitcement , glasfiberflock , korallsand och salt och har nu bara färgen kvar.

Finns det nån typ krita man kan blanda i cementen eller nån revsäker färg för målning i efterhand?

Tänkte göra den kalkalgslila direkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det nån typ krita man kan blanda i cementen eller nån revsäker färg för målning i efterhand?

Tänkte göra den kalkalgslila direkt.

Ner till någon bra målarfirma med dig. De säljer pigment för blandning i cementen så att den får olika färger. Lycka till, kan säkert vara ett h-vete att få rätt på färgen.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har pratat med dom flesta färgfirmor i Växjö och endast brun o svart är helt säkert.

Finns syntetisk färg oxå som dom utreder åt mig.

Denna stenen verkar funka. Har satt i små mängder i mitt 400 liters utan märkbar effekt.

Innehåller Finja vitcement , aragonitsand(korallsand) , riven frigolit(för vikten) glasfiberflock(för hållbarheten) och grovsalt(för porerna).

Har byggt fraggstenar "pumpgömma" och en 50x50cm bakgrundsplatta.

Skydd till överinningsskydd i hörnet blir nästa projekt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väll det som gör det till ett helvete med färgen. Att få fram den kräver massor med pigment, att få rätt färg då är nog inte det lättaste, och om den sen lakas ur med tiden... Mindre kul kanske.

Om inte dina målarfirmor vågar rekommendera det, har de kanske en poäng. Jag har bara använt pigment till terrarier.

Lycka till.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag bara lagt det i blöt under natten men dom som ska i akvariet sen får ligga i en bäck bakom företagen med rinnande vatten i 6 veckor.

Sen lägger jag dom i en 1000 liters plasttank med saltvatten tills dom inte höjer PH mer.

Det går åt ca 30-50 gram pigment för att färga cementen och iom att man blandar 1:3 så räcker det väldigt länge.

Ska försöka fota lite om jag klarar av det tekniska...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...