Gå till innehåll

troligtvis mörkerkorall


Irrbloss

Rekommenderade inlägg

hej alla

gjorde ett asabra köp idag tänkte jag när jag fick tag på en riktigt snygg mjukkorall relativt billigt men efter att fått den artbestämd så lutar det mot att det är en mörker mjukkorall. Detta visste troligtvis inte zoohandlarn om då han placerat den som vilken annan korall som helst och då även säkerligen inte matat den något nämnvärt. Jag personligen tycker att den liknar någon form av sinularia med den liknar även någon form av dendro. I vilket fall som helst, förmodligen räddade jag den från en säker död om detta nu är en mörkerkorall men jag vet heller inte om ifall jag kommer kunna klara av att sköta den själv så jag hade gärna velat veta ifall det finns någon här som kanske vill hoppa in å ge det ett försök om jag känner att jag inte klarar av det. jag vill ju inte vara skyldig till att en sådan fin korall går till spillo.

här är bilden på den iaf:

post-4254-14468918721706_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker det ser ut som en Sclereonepthya,

Ställ din gärna i ett väldigt tjockt flöde och gärna lite skuggat, så att du slipper alger omkring den.. den är inte omöjlig, men korallen sätter höga krav på akvaristen när det gäller filtrering och matning.

Är faktiskt ute efter en sådan, synd att du inte bor i stockholms området.ser dem sällan här.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Jag har en sådan och dom är lite små kinkiga inte för strömt, inte för stilla, inte för mörkt, inte för ljust. Men min lever och växer har haft den cirka 6 månander. Har provat massa olika ställen i karet samt punktmatning vilket inte gjorde någon speciell skillnad tyckte jag. Min är utslagen lite olika ibland på dagen och ibland på natten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...