mikedive Postat 5 december 2009 Postat 5 december 2009 får jag ta med mig caluerpa från grekland, är det något speciellt papper som ska beställas och fyllas i eller räknas det som olivolja eller dyligt ?OBS 2st hajfilmer på svt ikväll, Micke Citera
Bygert Postat 5 december 2009 Postat 5 december 2009 Algen Caulerpa? Växter inom EU är i stora drag fritt, finns lite krav för träd och potatis och liknande men inget för alger, bara att åka. Se dock till att det inte är med kräftdjur. Citera
Rasken Postat 6 december 2009 Postat 6 december 2009 Vad jag vet så får man absolut inte föra med sig Caulerpa taxifolia. Citera
Bygert Postat 6 december 2009 Postat 6 december 2009 Vad jag vet så får man absolut inte föra med sig Caulerpa taxifolia.Då diskuterar vi nåt annat, vad man får ta med sig från länder utanför EU. Citera
Halogen Postat 6 december 2009 Postat 6 december 2009 Då diskuterar vi nåt annat, vad man får ta med sig från länder utanför EU.Mao får man inte ta med sig caulerpa från någonstans utanför europa. Varför då? Är den med på någon lista? Citera
Bygert Postat 6 december 2009 Postat 6 december 2009 Jordbruksverket har gjort om sin sida med det uppenbara syftet att det inte skall gå att hitta nånting så det är lite bökigt att svara på det men i alla fall, så här långt ser jag, för att ta med sig växter som är tagna i naturen utanför EU skall man ha tillstånd från Jordbruksverket och just Caulerpa taxifolia har etablerat sig i medelhavet och kväver naturliga miljöer, det är därför inte så troligt att man får tillstånd att ta in mer.Det här tål att tänkas på, rymlingar kan ställa till åtskilligt med skada och sköter vi oss inte så får vi begränsande regler. T ex Norge förbjöd införsel av vattenpest nyligen. Det är skäl att hålla det som inte kommer från trakten kvar i burkarna alltså. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.