mikedive Postat 5 december 2009 Postat 5 december 2009 fÄr jag ta med mig caluerpa frÄn grekland, Àr det nÄgot speciellt papper som ska bestÀllas och fyllas i eller rÀknas det som olivolja eller dyligt ?OBS 2st hajfilmer pÄ svt ikvÀll, Micke Citera
Bygert Postat 5 december 2009 Postat 5 december 2009 Algen Caulerpa? VÀxter inom EU Àr i stora drag fritt, finns lite krav för trÀd och potatis och liknande men inget för alger, bara att Äka. Se dock till att det inte Àr med krÀftdjur. Citera
Rasken Postat 6 december 2009 Postat 6 december 2009 Vad jag vet sÄ fÄr man absolut inte föra med sig Caulerpa taxifolia. Citera
Bygert Postat 6 december 2009 Postat 6 december 2009 Vad jag vet sÄ fÄr man absolut inte föra med sig Caulerpa taxifolia.DÄ diskuterar vi nÄt annat, vad man fÄr ta med sig frÄn lÀnder utanför EU. Citera
Halogen Postat 6 december 2009 Postat 6 december 2009 DĂ„ diskuterar vi nĂ„t annat, vad man fĂ„r ta med sig frĂ„n lĂ€nder utanför EU.Mao fĂ„r man inte ta med sig caulerpa frĂ„n nĂ„gonstans utanför europa. Varför dĂ„? Ăr den med pĂ„ nĂ„gon lista? Citera
Bygert Postat 6 december 2009 Postat 6 december 2009 Jordbruksverket har gjort om sin sida med det uppenbara syftet att det inte skall gÄ att hitta nÄnting sÄ det Àr lite bökigt att svara pÄ det men i alla fall, sÄ hÀr lÄngt ser jag, för att ta med sig vÀxter som Àr tagna i naturen utanför EU skall man ha tillstÄnd frÄn Jordbruksverket och just Caulerpa taxifolia har etablerat sig i medelhavet och kvÀver naturliga miljöer, det Àr dÀrför inte sÄ troligt att man fÄr tillstÄnd att ta in mer.Det hÀr tÄl att tÀnkas pÄ, rymlingar kan stÀlla till Ätskilligt med skada och sköter vi oss inte sÄ fÄr vi begrÀnsande regler. T ex Norge förbjöd införsel av vattenpest nyligen. Det Àr skÀl att hÄlla det som inte kommer frÄn trakten kvar i burkarna alltsÄ. Citera
Rekommenderade inlÀgg
GĂ„ med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.